Αναγκαία η εκπαίδευση παιδιών και γονέων στα οπτικοακουστικά μέσα

Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Την άμεση ανάγκη εισαγωγής στο σχολείο ειδικού μαθήματος οπτικοακουστικού αλφαβητισμού, σε όλες τις τάξεις και μάλιστα από τη νηπιακή ηλικία, αλλά και τη δημιουργία σχολών για την εκπαίδευση γονέων, επισημαίνουν ειδικοί, που θα συμμετάσχουν στο πανελλήνιο συνέδριο «Παιδί και Οπτικοακουστικά Μέσα Επικοινωνίας». Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στις 21 και 22 Νοεμβρίου, στο Τελλόγλειο Ιδρυμα του ΑΠΘ, υπό τη συνδιοργάνωση του Μορφωτικού Ιδρύματος της Ενωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας - Θράκης και του Τελλόγλειου. Σύμφωνα με τη φιλόλογο και συγγραφέα, Άννα Χατζημανώλη, τα παιδιά πρέπει να εκπαιδευτούν στην επεξεργασία των προκλήσεων της εικόνας μέσα από την τηλεόραση και το διαδίκτυο, καθώς οι επιπτώσεις είναι άμεσες από πολύ μικρή ηλικία στη νοητική, συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. «Χαρακτηριστικό παράδειγμα χειραγώγησης αποτελεί η διαπίστωση ότι ένα παιδί μέχρι το πρώτο έτος της ηλικίας του έχει ήδη αποτυπώσει και απομνημονεύσει 400 λογότυπα από εικόνες, μάρκες και διαφημίσεις, τόσο από την τηλεόραση όσο και από το άμεσο περιβάλλον του», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε με αφορμή το συνέδριο. Η εκπαίδευση πρέπει να ξεκινά από τα πρώτα χρόνια της ηλικίας του παιδιού και επειδή για αυτήν είναι υπεύθυνοι οι γονείς, θα πρέπει και οι ίδιοι να εκπαιδεύονται πάνω στις προκλήσεις με τις οποίες γεννιούνται τα παιδιά τους. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η απαγόρευση της τηλεόρασης, το παιχνίδι, η ανθρώπινη επαφή και ο διάλογος με τα παιδιά μπορούν να αποτελέσουν αρχικά τρόπους προφύλαξης, ωστόσο, κρίνεται απαραίτητη η μετέπειτα εκπαίδευσή τους και στη σχολική αίθουσα, κυρίως μέσα από βιωματικά εργαστήρια. Σύμφωνα με τη Διδάκτορα Αγωγής της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ, Βασιλική Πλιόγκου, η εκπαίδευση στο σχολείο δεν είναι απαραίτητο να έχει αποκλειστικά τη μορφή ειδικού μαθήματος, αλλά κάλλιστα μπορεί να ενταχθεί διαθεματικά σε πολλά μαθήματα, όπως επίσης στη διαπολιτισμική εκπαίδευση ή στην ευέλικτη ζώνη. Η κοινωνική ψυχολόγος στο Κέντρο Πρόληψης της Εξάρτησης και Προαγωγής Υγείας «Πυξίδα», Χρυσάνθη Κολύβα, επισήμανε ότι, το θέμα της χρήσης των οπτικοακουστικών μέσων πρέπει να αντιμετωπίζεται όπως και με τη χρήση ουσιών, καθώς και με βάση τους δείκτες επικινδυνότητας για κάθε περίπτωση παιδιού. Αν για παράδειγμα παρατηρηθεί έκπτωση στη λειτουργικότητα του παιδιού στις σχέσεις του με την οικογένεια, με φίλους ή στις υποχρεώσεις στο σχολείο, τότε το πρόβλημα είναι υπαρκτό. «Το τι είδους χρήση κάνουμε και τι στάση έχουμε απέναντι στα μέσα, αποτελεί προϊόν εκπαίδευσης», δήλωσε η κ.Κολύβα και πρόσθεσε ότι οι γονείς έχουν τον πρώτο ρόλο σ' αυτήν. «Πρέπει να έχουν επαφή μ' αυτό που βλέπει το παιδί μπροστά στην τηλεόραση ή στο διαδίκτυο και να έχουμε συνδιαλλαγή μαζί του, ώστε να καταλαβαίνουμε πώς εκλαμβάνει τις εικόνες που βλέπει. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε τα όρια και τους κανόνες (σε ό,τι αφορά σκηνές βίας κ.ά.)», συμπλήρωσε. Ο πρύτανης του ΑΠΘ και πρόεδρος του Τελλογλείου, Αναστάσιος Μάνθος, αναφέρθηκε στον κίνδυνο που ενέχει η ανάθεση της παιδείας στα οπτικοακουστικά μέσα, εξαιτίας του κλονισμού της φυσικής πορείας εκπαίδευσης των παιδιών (οικογένεια, σχολείο, κοινωνία). «Τα οπτικοακουστικά μέσα παράγουν μία πλήρως στρεβλή εικόνα της πραγματικότητας» είπε και πρόσθεσε ότι «τα παιδιά βρίσκονται σε ένα πέλαγος αποπροσανατολιστικών πληροφοριών». Ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΜ-Θ και του Μορφωτικού της Ιδρύματος, Μάκης Βοϊτσίδης, δήλωσε ότι το συνέδριο αποτελεί ένα βήμα για την επαγγελματική αυτογνωσία των ανθρώπων των ΜΜΕ, οι οποίοι οφείλουν να αξιοποιούν τη γνώση στην επαγγελματική τους καθημερινότητα προς όφελος της κοινωνίας και κυρίως των παιδιών.

© 2009 ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ - ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ