Πρώτες βοήθειες για το διάβασμα στο σπίτι

Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου 2011

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

anatolikiattikinews_blogspot025 Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας στα μαθήματά τους χωρίς να τα κάνουμε εμείς; Πώς μπορούμε να τους μάθουμε πώς να μελετούν;

Σε όλη τη σχολική θητεία τα παιδιά μας χρειάζονται βοήθεια – πέρα από αυτήν που τους προσφέρει το σχολείο. Το θέμα του «διαβάσματος» μας απασχολεί ακόμη περισσότερο στα πρώτα χρόνια του σχολείου, τότε που πέρα από τα μαθηματικά και την ορθογραφία το παιδί μας πρέπει να μάθει και τη μεθοδολογία της αποδοτικής μελέτης. Στην πρώτη τάξη του δημοτικού το παιδί μπαίνει για πρώτη φορά στο σχολικό πρόγραμμα, έρχεται αντιμέτωπο με το εκπαιδευτικό υλικό που πρέπει να μάθει σε συγκεκριμένο χρόνο και με συγκεκριμένο τρόπο. Άρα, πρέπει σιγά-σιγά να το βοηθήσουμε να μάθει να είναι συνεπές με τις σχολικές του υποχρεώσεις. Ο ρόλος μας αυτήν την περίοδο είναι αυτός του διακριτικού «επιτηρητή», που πρακτικά σημαίνει:
• Βοηθάμε το παιδί να οργανώσει τη μελέτη του.
• Λύνπυμε με υπομονή τις απορίες του.
• Ανατρέχουμε μαζί σε λεξικά ή εγκυκλοπαίδειες για να βρει ό,τι χρειάζεται.

Οι τρεις πιο συχνές παγίδες
Βέβαια, όλο και κάποιοι από εμάς θα πέσουμε σε ορισμένες παγίδες. Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι οι πιο συχνές ώστε να τις προσπεράσουμε χωρίς προβλήματα.
«Μαμά, κάτσε μαζί μου!»
Ένα πολύ συχνό λάθος, που βλάπτει όλους, είναι να εξαρτάται το διάβασμα του παιδιού από τη δική μας φυσική παρουσία δίπλα του. Καλό είναι λοιπόν η παρουσία μας να είναι διακριτική, αφού στόχος μας είναι να αισθανθεί το παιδί ικανοποιημένο από τον εαυτό του και να «απεξαρτηθεί» από εμάς μεγαλώνοντας.
• «Να σου πω το μάθημα;»
Για να μας «πει» το μάθημά του, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι το παιδί γνωρίζει ήδη αυτό που έχει μελετήσει και απλά θέλει να το επιβεβαιώσει. Αν το παιδί είναι μεγαλύτερο, δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα της «παπαγαλίας». Αντίθετα, μπορούμε να του κάνουμε ερωτήσεις για να δούμε αν έχει κατανοήσει όσα διάβασε, κάτι που –σε αντίθεση με τα δικά μας μαθητικά χρόνια– είναι η ουσία της διδασκαλίας του μαθήματος.
• «Δεν μπορώ να λύσω την άσκηση!»
Να λύσουμε εμείς τα προβλήματα αντί για το παιδί ή να γράψουμε εμείς την έκθεση είναι ένα ακόμη συνηθισμένο λάθος. Διότι στόχος μας δεν είναι να υποκαταστήσουμε τον δάσκαλο στο σπίτι, αλλά να βοηθήσουμε το παιδί μας να συνηθίσει τη διαδικασία της υποχρέωσής του για μελέτη, να το ελέγχουμε αν έχει κάνει τις εργασίες του και, αν δεν τα καταφέρνει, να ψάξουμε να καταλάβουμε το γιατί. Αν το παιδί μας δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στη μελέτη του, τότε πρέπει να συζητήσουμε μαζί του, με τους δασκάλους του και με ειδικούς αν χρειαστεί, ώστε να βρεθεί η πιο κατάλληλη λύση.

Μαθαίνει παίζοντας
Ο καλύτερος τρόπος να βοηθήσουμε τα παιδιά να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους είναι μέσα από το παιχνίδι! Μπορούμε π.χ. να βοηθήσουμε ένα «πρωτάκι» να κατανοήσει τα μαθηματικά παίζοντας παιχνίδια με ξυλάκια ή με κύβους που θα προσθέτουμε και θα αφαιρούμε. Να αγοράσουμε εξειδικευμένα επιτραπέζια παιχνίδια που το βοηθούν να εξασκηθεί διασκεδαστικά στις μαθηματικές πράξεις. Να πηγαίνουμε μαζί στο σούπερ μάρκετ και να του ζητούμε να κάνει στην πράξη τις ασκήσεις με τα ευρώ, το κόστος, τα ρέστα και την έννοια του «περίπου» που μαθαίνουν πια τα παιδιά στην πρώτη και τη δευτέρα τάξη του δημοτικού.
Ακόμη, ένα μεγαλύτερο παιδί μπορεί να αποκτήσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη φυσική ή τη χημεία αν του πάρουμε ένα ανάλογο εκπαιδευτικό παιχνίδι. Αλλά και μια επίσκεψη σε μουσείο ή σε έναν αρχαιολογικό χώρο μπορεί να βοήσουν το παιδί να δει τα μαθήματά του από άλλη, πιο ενδιαφέρουσα, οπτική γωνία.

Ασφάλεια στο Ίντερνετ για μαθητές με ανησυχίες
Κάποια στιγμή στη μαθητική τους ζωή θα ζητηθούν στα παιδιά μας εργασίες που χρειάζονται έρευνα, είτε μέσα από βιβλία και εγκυκλοπαίδειες είτε από το Internet. Στην περίπτωση αυτή χρειάζεται πολλή προσοχή, γατί δεν πρέπει ούτε να κάνουμε εμείς τη δουλειά του παιδιού, ούτε όμως και να το αφήσουμε μπροστά σε έναν υπολογιστή να «σερφάρει» χωρίς όριο στο διαδίκτυο.
Είναι όμως το Internet το «δάσος με τον κακό λύκο»; Το αντίθετο: αποτελεί πηγή γνώσης και ψυχαγωγίας για τα παιδιά, αρκεί η χρήση του να γίνεται ορθολογικά και με μέτρο και να γνωρίζουμε μερικούς κανόνες «ασφαλείας», που απευθύνονται τόσο στα παιδιά όσο και σ’ εμάς τους γονείς.

Συμβουλές για παιδιά
• Πάντα να αναφέρετε στους γονείς σας ή σε κάποιον ενήλικα εικόνες ή κείμενα που βρήκατε στο Internet και σας ανησυχούν ή σας φοβίζουν.
• Προφυλάξτε τις προσωπικές σας πληροφορίες. Ποτέ μη δίνετε όνομα, διεύθυνση, τη διεύθυνση και το όνομα του σχολείου σας, το τηλέφωνο σας ή φωτογραφίες σας σε αγνώστους που συναντάτε στο Internet, ακόμη και αν σας το ζητήσουν.
• Μόνο με την άδεια και την παρουσία των γονιών σας μπορείτε να συμφωνήσετε να συναντήσετε κάποιον/κάποια που γνωρίσατε στο Internet.
• Προσέχετε όταν μιλάτε μέσω chatroom ή e-mail. Διακόψτε τη συνομιλία όταν κάποιοι σας κάνουν να νιώθετε άβολα.

Συμβουλές για γονείς
• Κρατήστε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή σε χώρους όπως το σαλόνι όπου μπορείτε να έχετε πρόσβαση ανά πάσα στιγμή και όχι σε υπνοδωμάτια. Ασχοληθείτε με το πώς δουλεύει το Internet και αφιερώστε χρόνο να περιηγηθείτε μαζί με τα παιδιά σας στον κυβερνοχώρο και μάθετε από αυτά.
• Σιγουρευτείτε πως τα παιδιά σας είναι ενήμερα ότι πρέπει να ανησυχούν για αγνώστους που συναντούν μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Όπως ακριβώς είμαστε ανήσυχοι όταν άγνωστοι χτυπάνε την πόρτα του σπιτιού μας, έτσι δεν πρέπει τα παιδιά να δίνουν προσωπικές πληροφορίες για τους εαυτούς τους σε ξένους.
• Να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί όταν τα παιδιά χρησιμοποιούν τα chatrooms (δωμάτια συνομιλίας) χωρίς την επίβλεψή σας. Μην τα αφήσετε ποτέ να συναντήσουν κάποιον που γνώρισαν μέσω του Internet χωρίς να είστε και εσείς μαζί.
• Εγκαταστήσετε στον υπολογιστή σας κάποιο λογισμικό φίλτρο που απαγορεύει την προσπέλαση σε συγκεκριμένες σελίδες του Internet.
Πηγή:
www.symantec.gr, www.safeline.gr

ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ
ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΛΩΡΕΤΤΑΣ ΘΩΜΑΪΔΟΥ, ΕΠΙΚΟΥΡΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ, ΜΟΝΑΔΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ Β΄ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ,
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΑΙΔΩΝ «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»