10 έξυπνοι τρόποι για να αγαπήσουν τα παιδιά τα φρούτα και τα λαχανικά

Τετάρτη, 5 Αυγούστου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Πώς μπορούμε να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν τους πολύτιμους διατροφικούς μας συμμάχους, δηλαδή τα φρούτα και τα λαχανικά; Αυτή η ερώτηση απασχολεί όλες τις μαμάδες, που αδιαμφισβήτητα ενδιαφέρονται για την καλύτερη δυνατή διατροφή των παιδιών τους.

Ενα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γονείς όσον αφορά τη διατροφή των παιδιών τους είναι η άρνηση των μικρών μας φίλων να δοκιμάσουν και να φάνε διάφορα τρόφιμα, όπως κυρίως τα φρούτα και τα λαχανικά. Οι επιστήμονες που ασχολούνται με τη διατροφή παγκοσμίως επισημαίνουν την ιδιαίτερη αξία της καθημερινής κατανάλωσης τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών. Γιατί, όμως, όλοι οι επίσημοι φορείς ανά τον κόσμο συστήνουν την κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα; Ο λόγος «κρύβεται» στα πολύτιμα συστατικά τους, καθώς εκτός από τις φυτικές ίνες, τις βιταμίνες και τα μέταλλα που περιέχουν, παρέχουν και ένα σύνολο από άλλα περίπλοκα φυτικά συστατικά, που στο σύνολό τους ονομάζονται φυτοθρεπτικά ή φυτοχημικά συστατικά. Πολλά από αυτά τα συστατικά διαθέτουν σημαντική αντιοξειδωτική δράση, δηλαδή καταπολεμούν τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες, που όσο κι αν ακούγεται υπερβολικό είναι σημαντικό να προσλαμβάνονται ήδη από την παιδική ηλικία.

Μήπως όμως ευθύνονται και οι ίδιοι οι γονείς που τα παιδιά δεν αγαπούν τα φρούτα και τα λαχανικά; Η αλήθεια είναι ότι οι τακτικές της απειλής, της ανταμοιβής ή της τιμωρίας δεν αποδίδουν τα μέγιστα και σε καμία περίπτωση δεν βοηθούν τα παιδιά να αγαπήσουν τα τρόφιμα που τους επιβάλλονται· αντίθετα μπορεί και να τα αντιπαθήσουν. Αρα πρέπει να υιοθετήσουμε άλλες πιο φιλικές, ίσως και έξυπνες τακτικές:

Τα οικογενειακά γεύματα βοηθούν τα παιδιά να αγαπήσουν περισσότερο τα λαχανικά. Φροντίστε όσο πιο συχνά μπορείτε να τρώτε μαζί με το παιδί σας ως οικογένεια και φυσικά πάντα να περιλαμβάνετε σαλάτα στο τραπέζι. Μην ξεχνάτε ότι αποτελείτε πρότυπο για τα παιδιά σας! Αν εσείς δεν καταναλώνετε λαχανικά, μην περιμένετε το παιδί σας να τα αγαπήσει.

Να συνοδεύετε πάντα το φαγητό του με ένα ξεχωριστό μικρό μπολ φρέσκων ή βραστών λαχανικών της αρεσκείας του. Ακόμα κι αν το παιδί δεν τρώει όλη την ποσότητα (ή ακόμα και καθόλου μερικές φορές) θα συνδυάσει στο μυαλό του ότι τα λαχανικά αποτελούν τμήμα του καθημερινού γεύματος και σταδιακά θα τα δοκιμάσει και θα τα αγαπήσει.

Κάθε απόγευμα είναι η ώρα του φρούτου! Κόψτε του το αγαπημένο του φρούτο, ή ετοιμάστε ένα φρεσκοστυμμένο ή 100% φυσικό χυμό. Ακόμα κι αν αντιδρά σε αυτή τη συνήθεια, μην την εγκαταλείπετε ποτέ! Σταδιακά θα γίνει μια διατροφική συνήθεια για το παιδί.

Το βράδυ ετοιμάστε για όλη την οικογένεια σνακ με φρούτα και λαχανικά. Κόψτε σε ράβδους καρότα και αγγουράκια ή ετοιμάστε μια φρουτοσαλάτα. Μην ξεχνάτε ότι ως γονείς αποτελείτε το πρότυπό του. Ετσι, υιοθετώντας και εσείς οι ίδιοι αυτή τη συνήθεια σε καθημερινή βάση, θα μάθετε στο παιδί σας να κάνει υγιεινές επιλογές σνακ.
Πώς να πετύχουμε το «5 την ημέρα»

1 Φτιάξτε μια πολύχρωμη φρουτοσαλάτα και προσθέστε λίγη κανέλα που αρέσει στα παιδιά.

Τα διαφορετικά χρώματα αποτελούν πόλο έλξης γι' αυτά.

2Ετοιμάστε ένα φρέσκο χυμό φρούτων, ο οποίος μπορεί να καλύψει μία εκ των 5 συνιστώμενων μερίδων φρούτων και λαχανικών. Μια πολύ καλή λύση είναι επίσης να δίνετε στο παιδί καθημερινά ένα συσκευασμένο 100% φυσικό χυμό για το σχολείο μαζί με το τοστ ή τα κράκερ του, για ολοκληρωμένο πρόγευμα.

3Ενα γευστικό και πολύ θρεπτικό απογευματινό για τα παιδιά μπορεί να είναι ένα μπολ με γιαούρτι, κομμένα φρούτα και μέλι. Μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά αγαπάνε τις γλυκές γεύσεις. Αν προσθέσετε και δημητριακά ολικής άλεσης, μπορείτε να του το προσφέρετε και ως βραδινό.

4«Κρύψτε» τα φρούτα μέσα σε ένα δροσιστικό ζελέ, που αρέσει στα παιδιά.

5Ετοιμάστε ένα σπιτικό milk shake, χτυπώντας στο μίξερ 1 μπανάνα ή άλλα φρούτα με 1 ποτήρι γάλα και λίγο τριμμένο πάγο. Αρέσει πολύ στα παιδιά και είναι ιδανικό για τους καλοκαιρινούς μήνες.

6 Μπορείτε να δοκιμάσετε να φτιάξετε βραστά ή ψητά μήλα, αχλάδια ή κυδώνια και να τα πασπαλίσετε με κανέλα. Η γλυκιά γεύση των φρούτων συνήθως αρέσει περισσότερο στους μικρούς φίλους μας.

7 Εμπλουτίστε τα φαγητά σας με λαχανικά για να τους δώσετε χρώμα και πολύτιμα θρεπτικά συστατικά· για παράδειγμα, το κοκκινιστό κρέας με κυβάκια από καρότα, κολοκυθάκια, πιπεριές ή μελιτζάνες.

8 Ετοιμάστε έναν πουρέ λαχανικών ως συνοδευτικό του γεύματος του παιδιού, καθώς τα παιδιά συνήθως αγαπάνε τον πουρέ. Για παράδειγμα βράστε πατάτες και καρότα με κολοκυθάκια και στη συνέχεια περάστε τα στο μπλέντερ με 1 κ. γλ. μαργαρίνη.

9 Ετοιμάστε μια μακαρονάδα με σάλτσα λαχανικών. Για παράδειγμα, στη σάλτσα ντομάτας προσθέστε χρωματιστές πιπεριές ή/και μελιτζάνες, καρότα κ.ά.

10 Αν τα παιδιά αρνούνται να φάνε φαγητά με λαχανικά, γνωστά και ως λαδερά φαγητά, δοκιμάστε να φτιάξετε χορτόπιτες, όπως σπανακόπιτα ή πρασόπιτα, προσέχοντας όμως πάντα την υπερβολική ποσότητα λαδιού.

ΠΥΡΟΓΙΑΝΝΗ ΒΙΚΥ, MSc, διαιτολόγος - διατροφολόγος, μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων, www.nutrimed.gr

(Πηγή enet.gr)

1 σχόλια:

Μελίνα είπε...

Πολύ ωραίο το άρθρο σας!
Έχω να προτείνω ένα πολύ καλό βιβλίο-εργαλείο που θα ενθαρρύνει τα παιδιά με ευχάριστο τρόπο, μέσα από τη ζωγραφική να γνωρίσουν τα φρούτα και τα λαχανικά και αρχίσουν να τα καταναλώνουν χωρίς μουρμούρα!
Παραθέτω το link για όποιον ενδιαφέρετε
https://www.mednutrition.gr/eshop/diatrofopaihnidiarides