Της Ζωγιας Kουταλιανου
«Μάθε παιδί μου Μαθηματικά, αλλά μέχρι τα οκτώ σου χρόνια, γιατί διαφορετικά...», είναι το μήνυμα που στέλνουν οι επιστήμονες και ερευνητές που μετέχουν στο 33ο Συνέδριο της Διεθνούς Ομάδας για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης την ερχόμενη εβδμάδα στη Θεσσαλονίκη.
Μελέτες και έρευνες που θα παρουσιαστούν στο συνέδριο αποδεικνύουν πως τα παιδιά ηλικίας τεσσάρων έως οκτώ ετών έχουν τη δυνατότητα και τη δυναμική να αντεπεξέλθουν καλύτερα σε σημαντικές μαθηματικές έννοιες, από ό, τι έπειτα από αυτήν την ηλικία. Μάλιστα, σε αυτές τις ηλικίες μπαίνουν τα θεμέλια της μαθηματικής σκέψης.
Aπό προσχολική ηλικία
Ενώ μέχρι πρότινος η κυρίαρχη θεωρία έκανε λόγο για εξοικείωση με τα μαθηματικά σε μεγαλύτερες ηλικίες, σήμερα οι επιστήμονες της μαθηματικής εκπαίδευσης που σχεδιάζουν εκπαιδευτικά προγράμματα ανά τον κόσμο επισημαίνουν σε γονείς και εκπαιδευτικούς, κυρίως όμως στην πολιτεία, πως η «καλή αρχή» στην προσχολική ηλικία καθορίζει τη σχέση του παιδιού με τα μαθηματικά και άρα με ένα ολόκληρο σύστημα σκέψης και κριτικής αντίληψης που θα του είναι χρήσιμο στην καθημερινή ζωή.
Ετσι, για τους περισσότερους από επτακόσιους επιστήμονες και ερευνητές της μαθηματικής εκπαίδευσης, που ορμώμενοι από εξήντα επτά χώρες συγκεντρώνονται την ερχόμενη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη, το πρόταγμα είναι «μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα».
Πράγματι, όπως καταδεικνύεται μέσα από μελέτες που θα παρουσιαστούν το διάστημα 19 - 24 Ιουλίου στο ΑΠΘ και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, μέσα από κατάλληλα παιχνίδια και με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, το 60% - 70% των παιδιών καταφέρνουν να λύσουν συνδυαστικά προβλήματα, ενώ περίπου τα μισά είναι σε θέση να εκφράσουν σημαντικές μαθηματικές ιδέες και να δώσουν εξηγήσεις.
Αντιστρόφως, η ακατάλληλη και ανεπαρκής εισαγωγή στις μαθηματικές έννοιες μπορεί να αποτρέψει ένα παιδί από τα μαθηματικά. Ωστόσο, καθώς η γνωστική ανάπτυξη κλείνει έναν κύκλο στην ηλικία των οκτώ ετών, κατά την πρόεδρο του συνεδρίου και καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, κ. Μ. Τζεκάκη, «η προσπάθεια των γονέων να αντιμετωπιστούν τα “κενά” των παιδιών στα μαθηματικά με φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα κατά τα γυμνασιακά χρόνια έρχεται ήδη πολύ αργά. Η ζημιά έχει γίνει εξαιτίας της κακής εκκίνησης». Οπως τόνισε, «θα έπρεπε να διεκδικούμε καλά εκπαιδευμένους και καταρτισμένους στα μαθηματικά εκπαιδευτικούς για τις μικρότερες εκπαιδευτικές βαθμίδες».
Η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών στην εκμάθηση των μαθηματικών, εξάλλου, συμβάλλει σημαντικά στη διεύρυνση των οριζόντων των παιδιών. Οπως προέκυψε από ερευνητικό πρόγραμμα μεταξύ παιδιών δημοτικού τριών σχολικών τάξεων της Θεσσαλονίκης που τρέχει από το 2004, τα εξήντα παιδιά που συμμετείχαν προτείνουν τρεις φορές περισσότερους τρόπους επίλυσης των προβλημάτων από εκείνα που δεν χρησιμοποίησαν τους υπολογιστές. «Παρουσιάζουν πιο ανοιχτό μυαλό και επιπλέον ασχολήθηκαν με μεγαλύτερο ζήλο και ευχαρίστηση και για περισσότερο χρόνο», ανέφερε σχετικά ο κ. Βασ. Δαγδιλέλης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας που σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Πάτρας υλοποιεί το πρόγραμμα.
Η χρήση υπολογιστή
Μολονότι ο ίδιος επέστησε την προσοχή στο γεγονός πως ο υπολογιστής «δεν αποτελεί πανάκεια ούτε όμως και κατάρα», ο κ. Δαγδιλέλης εξήγησε πως καθώς ο υπολογιστής εκτελεί εύκολα εργασίες χρονοβόρες για τον άνθρωπο, ο μαθητής μπορεί να αναπτύξει εναλλακτικές μεθόδους και διεργασίες. Αντίθετα, όπως υπογράμμισε, για τον εκπαιδευτικό η χρήση του υπολογιστή σημαίνει πιο απαιτητική προετοιμασία και λιγότερο ελεγχόμενο μάθημα.
Σε κάθε περίπτωση, ανέφερε ο αναπληρωτής καθηγητής στη Διδακτική των Μαθηματικών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης, κ. Χ. Σακονίδης, παιδιά που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, χαμηλότερα οικονομικά στρώματα, άλλες θρησκευτικές και γλωσσικές κοινότητες και κυρίως κορίτσια είναι αυτά που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχίας στα μαθηματικά, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του πιλοτικού προγράμματος «Ενισχυτικής Διδασκαλίας» (1997 - 2000) και του «Προγράμματος για την Εκπαίδευση των Μουσουλμανοπαίδων» (2002 - 2007).
Σε 1.000 μαθητές
Οι παρεμβάσεις των δύο προγραμμάτων, που αφορούσαν συνολικά χίλιους μαθητές και εκατό εκπαιδευτικούς σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα Αλεξανδρούπολη και Βόλο, καθώς και οκτακόσια μουσουλμανόπαιδα και περισσότερους από είκοσι πέντε εκπαιδευτικούς της Θράκης, εκτός του ωρολόγιου σχολικού προγράμματος, περιλάμβαναν δραστηριότητες που ενθάρρυναν τη συνεργασία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. «Τα μαθηματικά παρουσιάζονταν ως κάτι που σχετίζεται με την καθημερινότητα και η όλη διαδικασία γινόταν με σεβασμό στην ξεχωριστή ταυτότητα των μαθητών» εξήγησε ο κ. Σακονίδης, επισημαίνοντας πως το αποτέλεσμα υπήρξε θεαματικό, καθώς παιδιά που μέχρι πρότινος δεν διανοούνταν να αγγίξουν τα μαθηματικά, άρχισαν να μετέχουν ενεργά στο μάθημα.
(Πηγή: ekathimerini.gr)
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
Συγγενικό πρόσωπο ήταν αυτό που κρύβεται πίσω από την απαγωγή του 18μηνου Σταύρου στην Κύπρο. Το μικρό παιδί είχε που απήχθη την περ...
-
Πραγματικό σοκ στην κοινωνία της Αμαλιάδας. Μωρό άφησε την τελευταία του πνοή στα χέρια των γονιών του. Οι γονείς έφτασαν εσπευσμ...
-
Τον γύρο του κόσμου κάνει μια σοκαριστική είδηση σύμφωνα με την οποία μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο 90 άντρες βίασαν 90 φορές ένα ανήλικο κορί...
-
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στέλνοντάς μας email στο: g_laios@otenet.gr & glaios66@gmail.com
-
Ένα φιλμ κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους που δημοσιεύθηκε και διακινείτε μέσω Ίντερνετ και φέρει τη σφραγίδα του βραβευμένου Ισραηλινού σκ...
-
Το κορίτσι στη φωτογραφία είναι η KatieKirkpatrick, είναι21 ετών. Δίπλα της βρίσκεται ο αρραβωνιαστικός της ο Νικ, 23 ετών. Η φωτογρα...
-
«Η μόνη βιώσιμη λύση» Η αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, Μαρία Λεβαντή, εξήγησε στους επιφυλακτικούς πολίτες τους λόγους για τους...
-
Συνδυασμός ΠΑΛΛΗΝΗ-ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ Παλλήνη 2 ...
-
Πρέπει οι γονείς να αδιαφορήσουν αν δουν τα παιδιά τους να παίζουν το "παιχνίδι του γιατρού" και να εξερευνούν το ένα το σώμα του ...
-
«Η αγάπη είναι ένα όνειρο που γίνεται αληθινό όταν συναντιόμαστε» Aγνωστος «Η ψυχή που μπορεί να μιλήσει με τα μάτια, μπορεί...
Labels
- αδυνάτισμα (8)
- Ανθρώπινες σχέσεις (113)
- ανθρώπινος κόσμος (15)
- Ασφάλεια στο internet (12)
- γρίπη των χοίρων (12)
- διατροφή και υγεία (38)
- Εγκληματικότητα (13)
- εγκυμοσύνη (17)
- ειδήσεις επικαιρότητα (57)
- επικαιρότητα (46)
- επιστήμη (110)
- Επιστήμη - Υγεία (66)
- Επιστημονικές εξελίξεις (139)
- ευτυχία (20)
- ευτυχισμένα παιδιά (11)
- Ευτυχισμένοι γονείς (11)
- Εφηβεία (23)
- Κακοποίηση παιδιού (23)
- κάπνισμα (21)
- καρδια (18)
- καρκίνος (73)
- καρκίνος μαστού (11)
- καρκίνος του μαστού (9)
- καταθλιψη (11)
- μωρά (29)
- μωρό (21)
- Οικογένεια - Eνδοοικογενειακή βία (13)
- παιδεραστής (12)
- παιδεραστία (18)
- παιδί (115)
- Παιδί Υγεία (51)
- Παιδί - Γονείς (110)
- Παιδί - Γονείς ( Αποπλάνηση παιδιού ) (14)
- Παιδί - Γονείς ( Internet ) (20)
- Παιδί - Γονείς (Ναρκωτικά - Αλκοόλ) (6)
- Παιδί - Γονείς (Παιδοφιλία ) (7)
- Παιδί - Γονείς (προβληματική συμπεριφορά) (8)
- Παιδί - Γονείς (videos) (4)
- Παιδί Αθλητισμός (7)
- Παιδί και Παιχνίδι (11)
- παιδί και υγεία (13)
- Παιδί παιχνίδι (7)
- Παιδί σεξουαλική βία (12)
- παιδί σχολείο (11)
- Παιδί Υγεία (26)
- σεξ (12)
- σεξουαλική ζωή (16)
- σεξουαλική κακοποίηση (13)
- συμβουλες (32)
- Συμβουλές (90)
- Υγεία (482)
- υγεία πρόληψη (128)
- Υγεία πρόληψη συμπτώματα (256)
- Amber Alert (18)
- internet (21)
- world news (159)
ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ
Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά προβλήματα
Παρασκευή 17 Ιουλίου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου