ΕΡΕΥΝΑ ΣΕ 11.003 μαθητές από 52 Γυμνάσια και Λύκεια 17 νομών της χώρας | Κοιμούνται λίγο, πίνουν, αλλά δεν καπνίζουν

Πέμπτη, 20 Αυγούστου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Καταναλώνουν συχνά αλκοόλ, δεν χορταίνουν ύπνο, στον ελεύθερο χρόνο τους προτιμούν τους υπολογιστές από την τηλεόραση, προτιμούν να συζητήσουν τα προσωπικά τους προβλήματα με τη μητέρα τους παρά με τον πατέρα τους, τρώνε κυρίως στο σπίτι, ενώ στην πλειονότητά τους δηλώνουν ότι δεν καπνίζουν.

Τα παραπάνω προκύπτουν μεταξύ άλλων για τις καθημερινές συνήθειες των μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας, από επιδημιολογική έρευνα που διεξήγαγε στην ελληνική περιφέρεια η Νευρολογική Κλινική του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Τρίπολης (11.003 μαθητές, από 52 Γυμνάσια και Λύκεια και από 17 νομούς της χώρας).

Οπως εξηγεί ο υπεύθυνος της έρευνας Κώστας Παπαδόπουλος, διευθυντής της Κλινικής, «μέσα από ένα δομημένο ερωτηματολόγιο διερευνήθηκαν κυρίως θέματα διατροφικών συνηθειών, συνηθειών ύπνου, διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου, σχέσεις μαθητών με γονείς, αλλά και το κάπνισμα».

Μεταξύ των συμπερασμάτων είναι ότι η διατροφή στο σπίτι αποτελεί κανόνα για την πλειονότητα των μαθητών, μεγάλο ποσοστό μαθητών παραπονιέται ότι δεν χορταίνει ύπνο και νυστάζει στη διάρκεια της ημέρας, ενώ αν και ο ελεύθερος χρόνος των μαθητών είναι λίγος, πολλοί ασχολούνται με τον αθλητισμό ή με άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες.

Διατροφικές συνήθειες

Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών ξεκινά την ημέρα του με πρωινό, είτε καθημερινά (36-45%) είτε περιστασιακά (34-39%). Ενα ποσοστό 15-20% δεν παίρνει ποτέ πρωινό. Το πρωινό ετοιμάζεται στο σπίτι για τους περισσότερους (63-74%). Οσον αφορά τον αριθμό των γευμάτων, περίπου οι μισοί μαθητές (41-44%) γευματίζουν 3 φορές την ημέρα, ένα ποσοστό 17-20% απολαμβάνει 4 γεύματα, ενώ το 22-27% αρκείται σε 2 γεύματα.

Η κατανάλωση αλκοόλ αναφέρεται από τη γυμνασιακή ηλικία και καταγράφονται ποσοστά 29% για τους μαθητές και 22% για τις μαθήτριες. Τα ποσοστά αυτά αυξάνονται σε 59% για τους μαθητές Λυκείου, αλλά και για τις μαθήτριες προσεγγίζουν το 46%.

Συνήθειες ύπνου

Από τους μαθητές και τις μαθήτριες τόσο του Γυμνασίου όσο και του Λυκείου, ένας στους τρεις (30%) έχουν σταθερή ώρα που πηγαίνουν για ύπνο. Οι περισσότεροι από τους μισούς δεν δυσκολεύονται να κοιμηθούν, ενώ από τους υπόλοιπους ένα ποσοστό 20% ταλαιπωρείται συχνά ή πάντα προκειμένου να κοιμηθεί.

Σε ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 50%, οι μικρότερες ηλικίες των μαθητών θεωρούν ικανοποιητικές τις ώρες που κοιμούνται, ενώ από τους μαθητές του Λυκείου η διάρκεια του ύπνου τους κρίνεται ανεπαρκής ή μάλλον ανεπαρκής (53-55%).

Μικρά πάντως είναι τα ποσοστά των μαθητών (13-18%) όλων των ηλικιών που κοιμούνται πάντα κάποιες ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά στα ίδια επίπεδα κυμαίνονται επίσης τα ποσοστά αυτών (14-15%) που δεν κοιμούνται ποτέ την ημέρα. Από τους υπόλοιπους ποσοστό 52-57% κοιμούνται μερικές φορές τις ώρες της ημέρας.

Ελεύθερος χρόνος

Οι περισσότεροι μαθητές (62-67%), τόσο στις τάξεις του Γυμνασίου όσο και του Λυκείου, παραπονούνται ότι έχουν λίγο ελεύθερο χρόνο, ενώ τα ποσοστά αυτών που απαντούν ότι έχουν στη διάθεσή τους πολύ χρόνο κυμαίνονται από 16-24%.

Δραστηριότητες εκτός σχολείου έχει το 75-79% του συνόλου. Για τη σχέση τους με τον αθλητισμό, από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι οι μαθητές Γυμνασίου ασχολούνται καθημερινά σε ποσοστό 47% και 1-2 φορές την εβδομάδα 40%. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τις μαθήτριες είναι 25% και 51%. Στο Λύκειο τα ποσοστά καθημερινής άθλησης μειώνονται σε 32% για τους μαθητές και σε 14% για τις μαθήτριες. Σημαντικό όμως ποσοστό καταγράφεται για μαθητές (47%) και για μαθήτριες (41%) που αθλούνται 1-2 φορές την εβδομάδα.

Γενικότερα στη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου οι μαθητές καταναλώνουν περισσότερο χρόνο στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές (26-27%) και λιγότερο στην τηλεόραση (15-16%), ενώ οι μαθήτριες αντίθετα συνηθίζουν να παρακολουθούν τηλεόραση (23-27%) και να κάθονται λιγότερο απέναντι στον ηλεκτρονικό υπολογιστή (14-15%).

Σχέσεις με τους γονείς

Στο ερώτημα, πόσες ώρες την ημέρα περνούν με τους γονείς τους, ποσοστό 50% και πλέον από τους μαθητές και τις μαθήτριες Γυμνασίου απαντούν 4-5 ή περισσότερες ώρες. Τα ποσοστά αυτά μειώνονται στις ηλικίες του Λυκείου, 38% για τους μαθητές και 40% για τις μαθήτριες. Ενα ποσοστό της τάξης 6-9% όλων των μαθητών δεν βρίσκονται μαζί με τους γονείς τους ούτε για μία ώρα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι σχέσεις των γονιών με τα παιδιά. Από τη μελέτη προέκυψε ότι τα προσωπικά τους προβλήματα δεν τα συζητούν με κανέναν από τους γονείς τους σε ποσοστό που κυμαίνεται από 31-41%. Στη μητέρα καταφεύγουν για να εκθέσουν το πρόβλημά τους οι μαθητές σε ποσοστό 20-22%, ενώ το ποσοστό των μαθητριών είναι διπλάσιο (47%). Αντίθετα, λιγότεροι είναι οι μαθητές (11-13%) και οι μαθήτριες (6%) που συζητούν με τον πατέρα.

Ανάλογα στοιχεία προκύπτουν για τα προβλήματα του σχολείου. Και εδώ ένα ποσοστό 20-30% των μαθητών και 18% των μαθητριών δεν συζητούν με κανέναν. Η μητέρα εξακολουθεί να είναι δέκτης των προβλημάτων αυτών σε μεγαλύτερο ποσοστό (27-31%) μαθητών και μαθητριών όλων των βαθμίδων σε σχέση με τον πατέρα (8-10%).Φαίνεται ότι η μητέρα διατηρεί καλύτερο δίαυλο επικοινωνίας με τα παιδιά της, έχει καλύτερη σχέση, γι' αυτό και μοιράζεται πιο συχνά τόσο τα προσωπικά τους προβλήματα όσο και εκείνα του σχολείου γενικότερα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα ποσοστό 35% των μαθητών και 41-44% των μαθητριών ανέφεραν ότι συζητούν τα προβλήματα του σχολείου και με τους δύο γονείς.

Τέλος, ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία της έρευνας που αφορούν το κάπνισμα. Στη πλειονότητά τους οι μαθητές (83%) και οι μαθήτριες (84%) Γυμνασίου και αντίστοιχα (70%) και (75%) του Λυκείου δεν καπνίζουν. *

(Πηγή)