Χρήστος Ιακώβου
Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου Μελετών
Λόγω των προσφάτων εγκαινίων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης ήρθε στην επιφάνεια το γνωστό και πάγιο αίτημα της Ελλάδος για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Τα Γλυπτά μετεφέρθησαν στο Βρετανικό Μουσείο στις αρχές του 19ου αιώνα από τον τότε πρέσβη της Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη και τοποθετήθησαν ως μουσειακό έκθεμα το 1936. Η στερεότυπη απάντηση που δίδει κατά καιρούς το Βρετανικό Μουσείο ότι δεν προτίθεται να παραχωρήσει την κυριότητα των Γλυπτών στο Ελληνικό κράτος, πέραν της πολιτικής διάστασης του θέματος που δημιουργείται,
αποκαλύπτει ένα βαθύτερο φιλοσοφικό πρόβλημα σε σχέση με τον ρόλο που παίζει το Βρετανικό Μουσείο τόσο για τον τρόπο που αποδίδει ταυτότητα στην Βρετανία όσο και για τον τρόπο που χρησιμοποιείται το «άλλο» για να προσδιορίζει την Βρετανική «υπεροχή».
Το Βρετανικό Μουσείο αποκρυσταλλώνει και συμπυκνώνει, με μία πολιτιστική διάσταση, ό,τι ήταν η Βρετανία στο απόγειό της ως αποικιοκρατική δύναμη. Πολλές από τις αρχαιότητες που εκτίθενται δεν δωρίστηκαν αλλά εκλάπησαν για να εκτεθούν αργότερα στο Μουσείο και να αποτελούν σήμερα εργαλεία υπόμνησης και προβολής της δυτικής «ανωτερότητας», μία αντίληψη η οποία εξυφάνθη στους αιώνες της αυτοκρατορικής αποικιοκρατίας. Από αυτή την άποψη το Βρετανικό Μουσείο ως τρόπος σκέψης και ως θεσμός πολιτιστικής έκφανσης αποτελεί συστατικό στοιχείο του αυτοκρατορικού τρόπου όρασης του υπολοίπου κόσμου και των αυτοκρατορικών – αποικιοκρατικών μηχανισμών εξουσίας. Με άλλα λόγια το Μουσείο προσφέρει ένα πλαίσιο αξιών, ανάμεσα στις οποίες η αυτοκρατορική ισχύς και εξουσία είναι οι πιο εμφανείς. Ένας απλός επισκέπτης στο Μουσείο δεν θαυμάζει πρωτίστως τα Γλυπτά ως μέρος του κλασσικού Ελληνικού πολιτισμού αλλά θαυμάζει την ικανότητα της Βρετανίας να τα κατέχει, να τα διασώζει και να τα μελετά.
Η ουσία της Βρετανικής άρνησης να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα αναλύεται εντός του άνωθεν πλαισίου ως εξής: η σύγχρονη Ελλάδα δεν μπορεί να εκπροσωπήσει την κλασικό εαυτό της γι’ αυτό πρέπει να εκπροσωπηθεί. Το Βρετανικό Μουσείο θεωρεί ότι διεκδικεί το προνόμιο να διατηρεί στη σύγχρονη ευρωπαϊκή μνήμη, μέσω της αυτοκρατορικής - αποικιακής κληρονομιάς και το «φυσικό» ρόλο της πρώην Μεγάλης Βρετανίας, την τεράστια συμβολή στην διατήρηση της κλασικής ευρωπαϊκής κληρονομιάς και να αυτοναγορεύεται σε θεσμό με «συμβολή στην σύγχρονη μάθηση», κάτι που δεν μπορεί να κάνει η σύγχρονη Ελλάδα. Αυτό καλλιεργεί την εντύπωση ότι το Μουσείο, ως δυτικός πολιτιστικός θεσμός ευρίσκεται μονίμως στην υπηρεσία, σχεδόν στις προσταγές, της κλασικής ιστορίας και αρχαιολογίας, του χρόνου και της γεωγραφίας, μετασχηματίζοντας ακατάπαυστα την ζωντανή πραγματικότητα των Γλυπτών σε όργανο ικανοποίησης αυτοκρατορικών συνδρόμων.
Η κλασική Ελλάδα σε αντιδιαστολή προς την Βυζαντινή και νεώτερη εκδοχή του ελληνισμού αποτελεί δυτικοευρωπαϊκή επινόηση και από την εποχή της αποικιοκρατίας ο αρχαιοελληνικός πλούτος υπήρξε πάντα ένα θέλγητρο ρομαντισμού και σημείο αναφοράς για την Ευρωπαϊκή κουλτούρα.
Η κλασσική Ελλάδα στην δυτική πνευματική παράδοση ερευνάται, διδάσκεται και εκφράζεται έτσι με ορισμένους διακριτούς και αναγνωρίσιμους τρόπους ούτως ώστε να δίδει νόημα και αξία στη Δύση. Η κλασσική Ελλάδα που εμφανίζεται στο Βρετανικό Μουσείο είναι ουσιαστικά ένα σύστημα αναπαραστάσεων προσδιοριζόμενο από ένα σύνολο δυνάμεων οι οποίες την φέρνουν μέσα τα όρια της δυτικής γνώσης, της δυτικής συνείδησης και αργότερα της δυτικής αυτοκρατορίας.
Η Βρετανία έχει ανάγκη την κλασική Ελλάδα γιατί την παρουσιάζει περισσότερο ως ένα εταίρο που ελευθερώνει το πνεύμα από τη στείρα εξειδίκευση και ανακουφίζει την κατάθλιψη ενός μονομερούς πνευματικού λόγου και μιας εθνικιστικής αυτοεπικέντρωσης. Κατά βάθος, μέσα από την Βρετανική πολιτική άρνηση επιστροφής των Γλυπτών προβάλλει η ισχυρή αίσθηση ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι περισσότερο μέρος της Βρετανικής αυτοκρατορικής ταυτότητάς παρά της σύγχρονης Ελλάδας.
Πραγματικά αναρωτιέμαι, πόσο δυναμισμό μπορεί να διαθέτει ένα κράτος όταν προσπαθεί με πολιτικά μέσα να διατηρεί την χαμένη αυτοκρατορική του αξιοπιστία διεθνώς μέσω των μαγικών εικόνων που επιτρέπει ο σφετερισμός αρχαιοτήτων οι οποίες ανήκουν σε ένα άλλο πολιτισμό. Η Βρετανία μπορεί να παραμένει όσο θέλει ιδιοκτήτης των Γλυπτών του Παρθενώνα, ποτέ όμως δεν θα μπορέσει να γίνει η πατρίδα τους.
πηγή geopolitics-gr.blogspot.com
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
Τον γύρο του κόσμου κάνει μια σοκαριστική είδηση σύμφωνα με την οποία μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο 90 άντρες βίασαν 90 φορές ένα ανήλικο κορί...
-
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στέλνοντάς μας email στο: g_laios@otenet.gr & glaios66@gmail.com
-
Πραγματικό σοκ στην κοινωνία της Αμαλιάδας. Μωρό άφησε την τελευταία του πνοή στα χέρια των γονιών του. Οι γονείς έφτασαν εσπευσμ...
-
Ένα γιγάντιο παγόβουνο, με έκταση 140 τετραγωνικών χιλιομέτρων, να κινείται αργά αλλά σταθερά από την Ανταρκτική προς την Αυστραλία, το οποί...
-
Κομμένα και ραμμένα στα μέτρα και τις απαιτήσεις του Συνδέσμου Εμπόρων και Εισαγωγέων αυτοκινήτων χαρακτηρίζει ο Γιάννης Παρασκευόπουλος των...
-
«Η αγάπη είναι ένα όνειρο που γίνεται αληθινό όταν συναντιόμαστε» Aγνωστος «Η ψυχή που μπορεί να μιλήσει με τα μάτια, μπορεί...
-
Μετά την τραγωδία με το βρέφος που έχασε τη ζωή του από ασιτία και κυρίως από αμέλεια της μητέρας, άλλο ένα τραγικό γεγονός βλέπει το φως τ...
-
Στα άκρα έφτασε η «κόντρα» μεταξύ ανήλικων μαθητριών του Πύργου, που ξεκίνησε μέσα από τον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης Facebook. Το βρά...
-
“Διαβάζω όσο θες, θα κάνω ό,τι πεις, αρκεί το παριζάκι μου να είναι Υφαντής! Θα κοιμηθώ νωρίς, θα είμαι συνεπής, αρκεί το παριζάκι μ...
-
Συγγενικό πρόσωπο ήταν αυτό που κρύβεται πίσω από την απαγωγή του 18μηνου Σταύρου στην Κύπρο. Το μικρό παιδί είχε που απήχθη την περ...
Labels
- Amber Alert (18)
- internet (21)
- world news (159)
- Ανθρώπινες σχέσεις (113)
- Ασφάλεια στο internet (12)
- Εγκληματικότητα (13)
- Επιστήμη - Υγεία (66)
- Επιστημονικές εξελίξεις (139)
- Ευτυχισμένοι γονείς (11)
- Εφηβεία (23)
- Κακοποίηση παιδιού (23)
- Οικογένεια - Eνδοοικογενειακή βία (13)
- Παιδί Υγεία (51)
- Παιδί - Γονείς (110)
- Παιδί - Γονείς ( Internet ) (20)
- Παιδί - Γονείς ( Αποπλάνηση παιδιού ) (14)
- Παιδί - Γονείς (videos) (4)
- Παιδί - Γονείς (Ναρκωτικά - Αλκοόλ) (6)
- Παιδί - Γονείς (Παιδοφιλία ) (7)
- Παιδί - Γονείς (προβληματική συμπεριφορά) (8)
- Παιδί Αθλητισμός (7)
- Παιδί Υγεία (26)
- Παιδί και Παιχνίδι (11)
- Παιδί παιχνίδι (7)
- Παιδί σεξουαλική βία (12)
- Συμβουλές (90)
- Υγεία (482)
- Υγεία πρόληψη συμπτώματα (256)
- αδυνάτισμα (8)
- ανθρώπινος κόσμος (15)
- γρίπη των χοίρων (12)
- διατροφή και υγεία (38)
- εγκυμοσύνη (17)
- ειδήσεις επικαιρότητα (57)
- επικαιρότητα (46)
- επιστήμη (110)
- ευτυχία (20)
- ευτυχισμένα παιδιά (11)
- κάπνισμα (21)
- καρδια (18)
- καρκίνος (73)
- καρκίνος μαστού (11)
- καρκίνος του μαστού (9)
- καταθλιψη (11)
- μωρά (29)
- μωρό (21)
- παιδί (115)
- παιδί και υγεία (13)
- παιδί σχολείο (11)
- παιδεραστής (12)
- παιδεραστία (18)
- σεξ (12)
- σεξουαλική ζωή (16)
- σεξουαλική κακοποίηση (13)
- συμβουλες (32)
- υγεία πρόληψη (128)
ΑΡΧΕΙΟΘΗΚΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ
Γιατί η Βρετανία θέλει τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Τρίτη 14 Ιουλίου 2009Αναρτήθηκε από ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΪΟΣ στις Τρίτη, Ιουλίου 14, 2009
Ετικέτες μάρμαρα του Παρθενώνα, Μουσείο Ακρόπολης
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)









0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου