Media Smart: Διαπαιδαγώγηση ή καθοδήγηση των παιδιών μέσω της διαφήμισης;

Παρασκευή, 19 Ιουνίου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Το ελληνικό πρόγραμμα Media Smart – το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε χθες - αναπτύσσει και παρέχει δωρεάν εκπαιδευτικό υλικό σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο να διδαχθούν τα παιδιά να προσεγγίζουν κριτικά το περιεχόμενο των ΜΜΕ στην καθημερινή τους ζωή, έτσι ώστε να γίνουν σκεπτόμενοι καταναλωτές... ή όπως υποστηρίζουν οι επικριτές του, απλώς τα ωθεί να γίνουν καταναλωτές από την παιδική τους ηλικία.

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε χθες σε κοινή εκδήλωση του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΙΟΜ) και της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΔΕΕ) και υποστηρίζεται από το υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, το υπουργείο Εσωτερικών και τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται τρία τεύχη, εκ των οποίων ένα αφορά τη διαφήμιση και προσαρμόστηκε στα δεδομένα των ελληνικών δημοτικών σχολείων. Τίτλος του τεύχους... «Δες τη διαφήμιση... έξυπνα!» και στόχος του να εξοικειωθούν δάσκαλοι, γονείς και παιδιά με την ενημέρωση και την κριτική αντιμετώπιση της διαφήμισης από την προσχολική ηλικία.

Όπως αναφέρεται και στην επίσημη σελίδα του προγράμματος, «Το να βλέπεις τη διαφήμιση έξυπνα, σημαίνει να σκέφτεσαι τα μηνύματα που βλέπεις παντού γύρω σου – στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τις ιστοσελίδες και τα κινητά. Αυτά συμπεριλαμβάνουν τη διαφήμιση. Όλοι βλέπουμε διαφημίσεις καθημερινά σε όλα τα μέρη. Μπορεί να είναι αστείες, μπορεί να είναι έξυπνες, κάποιες φορές προσπαθούν να σου πουλήσουν κάτι ή να σου πουν να οδηγείς με ασφάλεια, να κάνεις ανακύκλωση και άλλα σημαντικά ζητήματα.

Μερικά πράγματα για να σκεφτείς:

1. Πόσες εικόνες, ήχοι και λέξεις χρησιμοποιούνται για να φτιαχτούν ωραίες διαφημίσεις;
2. Σε ποιους στοχεύουν οι διαφημίσεις- στοχεύουν σ’ εσένα;
3. Ποιοι φτιάχνουν τις διαφημίσεις, γιατί και πώς;
4. Τι πιστεύεις για τους ανθρώπους που εμφανίζονται στις διαφημίσεις;
5. Μοιάζουν οι οικογένειες που βλέπεις με τη δική σου;
6. Κάνεις τα αθλήματα και τις δραστηριότητες που δείχνουν;
7. Πώς οι διαφημίσεις πείθουν τους ανθρώπους;

Αξίζει να το σκεφτείς προσεχτικά. Υπάρχουν πολύ περισσότερα στο σχολικό πακέτο, αλλά βάλε το μυαλό σου να σκεφτεί μερικές από αυτές τις ερωτήσεις και θα μπορέσεις να δεις τη διαφήμιση έξυπνα, σε χρόνο μηδέν!».

Παράλληλα με το Media Smart παρουσιάστηκε και το ψηφιακό παιχνίδι ο «Τραγανούλης», το οποίο θα προσκαλεί τους μαθητές 6-12 ετών να μυηθούν στον κόσμο της διαφήμισης στο διαδίκτυο, δημιουργώντας μάλιστα τη δική τους διαφήμιση.

Εξοικείωση ή καθοδήγηση των παιδιών στο πρότυπο της αυξημένης κατανάλωσης;

Παρά τις θετικές αντιδράσεις, πολλοί θεωρούν ότι η πρωτοβουλία αυτή, στην οποία συμμετέχει και η Ένωση Εταιριών Διαφήμισης, επιχειρεί να διαπαιδαγωγήσει τα παιδιά, από μικρή μάλιστα ηλικία, στο πρότυπο της αυξημένης κατανάλωσης. Οι μαθητές έξι έως έντεκα ετών, εξοικειώνονται, μέσω του media smart, με την ιδέα του σύγχρονου πολίτη - καταναλωτή, σύμφωνα με το δυτικό πρότυπο, καθώς δεν τους παρουσιάζεται η εναλλακτική της μη ανάγκης κατανάλωσης σε ευρύ επίπεδο και της μη παρακολούθησης διαφημίσεων.

Χαρακτηριστική της «ταυτότητας» του προγράμματος είναι η φράση ότι «η διαφήμιση είναι αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης ζωής και οικονομίας, δίχως αυτή δεν μπορούν να αναπτυχθούν εταιρείες, οι οποίες θα συνεισφέρουν και στην εθνική οικονομία, αλλά και στην προσφορά θέσεων εργασίας», όπως επίσης και η οδηγία που δίνεται στους εκπαιδευτικούς να διαχωρίζουν τους μαθητές σε «ικανούς» και «λιγότερο ικανούς».

πηγή