Τα κοκτέιλ μεθούν περισσότερο

Κυριακή, 21 Ιουνίου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Παρότι οι περισσότεροι τα θεωρούν ελαφρά, η περιεκτικότητά τους σε κρυφή ζάχαρη είναι υψηλή, ενώ συχνά χρησιμοποιείται νοθευμένο αλκοόλ για την παρασκευή τους.

Η παρεξήγηση αυτή ωθεί τις περισσότερες γυναίκες να τα προτιμούν στις βραδινές τους εξόδους. Το θερμιδικό τους περιεχόμενο ωστόσο μπορεί να φτάνει τις 300 θερμίδες -δηλαδή να είναι 4πλάσιο από εκείνο ενός ποτηριού με κρασί- ενώ η νόθευσή τους είναι ευκολότερη σε σχέση με ποτά όπως το ουίσκι και η βότκα. Το Κοσμοπόλιταν, κοκτέιλ - σύμβολο του Μανχάταν, έγινε δημοφιλές στην Ελλάδα από τη διάσημη γυναικοπαρέα του σίριαλ «Sex and the city».

Εξίσου δημοφιλή στα υπαίθρια μπαρ της παραλιακής -και στα κοσμικά νησιά των Κυκλάδων-είναι τα εξωτικά Μοχίτο και Καϊπιρίνια, που έρχονται πρώτα σε ζήτηση στη νυχτερινή διασκέδαση, και τα all time classic Μαργαρίτα και Ντακίρι, τα οποία έμειναν στην ιστορία ως αγαπημένα ποτά του Ερνεστ Χεμινγουέι.

Το μύθο που θέλει τα κοκτέιλ να είναι πιο ελαφρά και πιο διαιτητικά από τα σκληρά οινοπνευματώδη ποτά, που καταναλώνονται σκέτα (straight) ή με πάγο (on the rocks), καταρρίπτει ο Μανώλης Μανωλαράκης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Τεχνολόγων Διατροφής: «Η περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη είναι μεγάλη. Ενα σημαντικό μέρος της περιέχεται στα συστατικά που προστίθενται για άρωμα και χρώμα, όπως είναι το σιρόπι ροδιού ή άλλα λικέρ. Οι υδατάνθρακες που προέρχονται από φρούτα λιωμένα αλλά και η επιτραπέζια ζάχαρη που περιλαμβάνεται αυξάνουν το θερμιδικό περιεχόμενο των κοκτέιλ».

Μύθος επίσης αποδεικνύεται και η κοινή πεποίθηση πως τα κοκτέιλ μεθούν λιγότερο από τα straight ποτά. «Στην πραγματικότητα ισχύει ακριβώς το αντίθετο, γιατί η ζάχαρη που περιέχουν επιταχύνει την απορρόφηση της αιθυλικής αλκοόλης από τον οργανισμό με συνέπεια να μας ζαλίζουν πιο γρήγορα», εξηγεί ο παθολόγος Κωνσταντίνος Δουμουχτσής. Καθόλου ευκαταφρόνητη δεν είναι και η ενεργειακή απόδοση του αλκοόλ που περιέχεται σε αυτά αφού για την παρασκευή τους χρησιμοποιούνται σκληρά ποτά όπως ουίσκι, τζιν, βότκα και ρούμι με 40 βαθμούς οινοπνεύματος. «Κάθε γραμμάριο αλκοόλ δίνει επτά άχρηστες θερμίδες στον οργανισμό, ενώ για την αποβολή των παραπροϊόντων του μεταβολισμού του απαιτείται μεγάλη κατανάλωση νερού, δηλαδή περίπου ενάμισι ποτήρι για κάθε ποτό», εξηγεί ο κ. Μανώλης Μανωλαράκης.

Νοθεύονται πιο εύκολα
Ιδιαίτερα βλαβερά για τον οργανισμό είναι τα κοκτέιλ - μπόμπες που σερβίρονται σε πολλά μπαρ, ειδικά κατά τη θερινή περίοδο. «Είναι πολύ πιο εύκολο να νοθεύσεις το αλκοόλ που θα προσθέσεις σε ένα κοκτέιλ παρά σε ένα straight ποτό όπως το ούισκι, που ο πελάτης θα καταλάβει τη διαφορά στη γεύση με την πρώτη γουλιά», λέει ο Δημήτρης, μπάρμαν σε διάσημο θερινό νυχτερινό στέκι του Κολωνακίου. Αλλωστε δεν είναι τυχαίο που τα κοκτέιλ γεννήθηκαν στην αμερικανική ποτοαπαγόρευση, από μπάρμεν που αναγκάστηκαν να καμουφλάρουν το αλκοόλ μέσα σε χρωματιστούς φρουτοχυμούς με πλούσιο άρωμα. «Τα ποτά - μπόμπες προκαλούν μη αναστρέψιμες βλάβες σε ζωτικά όργανα, αφού αρκεί ένα νοθευμένο ποτό για να δημιουργηθούν εστίες κίρρωσης στο ήπαρ», επισημαίνει ο παθολόγος Κώστας Δουμουχτσής, που προσθέτει: «Απειλούν επίσης τη νεφρική λειτουργία αλλά και την όραση, αφού η υπερβολική κατανάλωση ξυλοπνεύματος -που νοθεύει την αιθυλική αλκοόλη- μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε τύφλωση. Οι γυναίκες είναι πιο ευάλωτες στη δράση του αλκοόλ γιατί το μεταβολίζουν διαφορετικά από ό,τι οι άνδρες, ενώ και οι έφηβοι μέχρι 14 ετών που κάνουν κατάχρηση οινοπνεύματος υφίστανται περισσότερες βλάβες λόγω της μειωμένης τους αντοχής». Δυστυχώς η νοθεία ανιχνεύεται συνήθως με τα συμπτώματα της επόμενης ημέρας, που περιλαμβάνουν πονοκέφαλο, ναυτία, εμετό και ατονία. Για ταχύτερη ανάρρωση η διατροφολόγος Σοφία Ελευθερίου συνιστά αυξημένη πρόσληψη υγρών, αποχή από το αλκοόλ και ελαφριά διατροφή (παξιμάδια, νερόβραστο ρύζι ή κοτόπουλο), όχι όμως ψάρι.

Μαργαρίτα

Θερμίδες: 190
▪ Συνταγή: 2 μέρη τεκίλα, 2 μέρη χυμός λάιμ, 1 μέρος tripple sec, θρυμματισμένος πάγος. (Για το γαρνίρισμα φέτες από λάιμ και αλάτι).
▪ Διατροφική αξία: Μηδενική εκτός και αν σερβιριστεί σαν μαργαρίτα φράουλα με λιωμένες φράουλες, οπότε περιέχει βιταμίνη C και αντιοξειδωτικά (ανθοκυανιδίνες).

Ντάκιρι

Θερμίδες: 190
▪ Συνταγή: 1,5 μέρος ρούμι, 3/4 μέρη χυμός λάιμ, 2 κουταλιές της σούπας μαύρη ζάχαρη, θρυμματισμένος πάγος.
▪ Διατροφική αξία: Μηδενική εκτός κι αν σερβιριστεί σαν ντακίρι πεπόνι ή φράουλα, με φρούτα λιωμένα στο μπλέντερ, οπότε περιέχει βιταμίνες A και C και αντιοξειδωτικά (ανθοκυανιδίνες).

Μοχίτο

Θερμίδες: 220

▪ Συνταγή: 1,5 μέρος λευκό ρούμι, 1 κουταλιά της σούπας μαύρη ζάχαρη, μερικά φύλλα μέντας,
½ λάιμ ψιλοκομμένο, σόδα,
θρυμματισμένος πάγος.

▪ Διατροφική αξία: μηδενική

Κοσμοπόλιταν

Θερμίδες: 250
▪ Συνταγή: 2 μέρη βότκα, ½ μέρος tripple sec, ½ μέρος χυμός λάιμ, ½ μέρος χυμός κράνμπερι, πάγος.

▪ Διατροφική αξία: Μικρή γιατί ο χυμός κράνμπερι περιέχει βιταμίνη Α και αντιοξειδωτικές ανθοκυανιδίνες.

Καϊπιρίνια

Θερμίδες: 220
▪ Συνταγή: 1 λάιμ ψιλοκομμένο,
2 κουταλιές σούπας μαύρη ζάχαρη,
2 μέρη λικέρ cachaca,
θρυμματισμένος πάγος.

▪ Διατροφική αξία:
μηδενική

Σύγκριση με 1 ποτήρι κόκκινο κρασί

Θερμίδες: 80

▪ Διατροφική αξία: Υψηλή γιατί περιέχει αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες (κυρίως ρασβερατρόλη) που εμποδίζουν
την αθηρωμάτωση και διατηρούν υγιή τα αγγεία.
ΣΒΩΛΟΥ ΑΛΕΞΙΑ - Ελεύθερος Τύπος