Απαραίτητα 15 λεπτά την ημέρα κάτω από τον ήλιο

Πέμπτη, 4 Ιουνίου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Έρευνα: έλλειψη της βιταμίνης D στους Έλληνες, παρά τις λιακάδες
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Αγγελόπουλος

Η καλύτερη προστασία κατά του καρκίνου είναι η αύξηση στον οργανισμό των επιπέδων της βιταμίνης D, της βιταμίνης που συντίθεται από την έκθεση του δέρματος στον ήλιο. Το εντυπωσιακό είναι ωστόσο πως, με όλες τις λιακάδες μας, οι Έλληνες εμφανίζουμε έλλειψη της βιταμίνης αυτής. Πρέπει να φροντίζουμε να μας «βλέπει» ο ήλιος έστω και για 15 λεπτά την ημέρα, συμβουλεύουν οι ειδικοί.

Η αύξηση των επιπέδων της βιταμίνης D μπορεί να μειώσει τα κρούσματα καρκίνου του μαστού κατά ένα τέταρτο και τα κρούσματα καρκίνου του εντέρου κατά ένα τρίτο, ανακοίνωσαν επιστήμονες αφού μελέτησαν 2.750 έρευνες για τη βιταμίνη D και ο βρετανικός «Ιντιπέντεντ» αφιέρωσε το Σάββατο στα πορίσματά τους την πρώτη σελίδα του. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η καθημερινή λήψη συμπληρωμάτων της βιταμίνης αυτής μπορεί να κάνει περισσότερα για την πρόληψη του καρκίνου απ΄ ό,τι μια ολόκληρη βιβλιοθήκη με συμβουλές για τον τρόπο ζωής μας.

Ήταν από παλιά γνωστό ότι η έλλειψη της βιταμίνης D συνδέεται με την οστεοπόρωση, καθώς διαδραματίζει σημαντικότατο ρόλο στην απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό. Όμως τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει ακόμη περισσότερο την προσοχή, καθώς αποκαλύφθηκε ο ρόλος της στην πρόληψη καρκίνων, καρδιοπαθειών, του διαβήτη και της σκλήρυνσης κατά πλάκας. Οι αποδείξεις για την ευεργετική δράση της (συντελεί επίσης στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και βοηθάει στην ενδυνάμωση του μυϊκού συστήματος) έχουν αυξηθεί τόσο πολύ ώστε κυβερνήσεις εξετάζουν το ενδεχόμενο να αυξήσουν το συνιστώμενο επίπεδο της βιταμίνης D στο αίμα. Στις ΗΠΑ και τον Καναδά συνιστάται η λήψη 200-600 διεθνών μονάδων- ΙU- αναλόγως της ηλικίας και αναμένεται ότι η ποσότητα αυτή θα αυξηθεί, αφού είχε οριστεί το 1997 ως απαραίτητη για την υγεία των οστών, όχι για την πρόληψη του καρκίνου. Στην επιθεώρηση «Χρονικά Επιδημιολογίας», ο καθηγητής Σέντρικ Γκάρλαντ και συνάδελφοί του από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Ντιέγκο υποστηρίζουν πως αν όλοι παίρναμε 2.000 ΙU βιταμίνης D την ημέρα θα είχαμε 200.000

κρούσματα καρκίνου του μαστού και 250.000 κρούσματα καρκίνου του εντέρου λιγότερα στον κόσμο. Πάντως η Διεθνής Υπηρεσία Έρευνας για τον Καρκίνο (ΙΑRC) στη Λυών της Γαλλίας είχε ζητήσει πέρυσι να πραγματοποιηθεί μια μεγάλη δοκιμή για να αποδειχθεί η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητα της βιταμίνης D, πριν προταθεί στον πληθυσμό η λήψη συμπληρωμάτων. Στο παρελθόν τα συμπληρώματα δεν έχουν δείξει ότι προσφέρουν τα οφέλη που αναμένονται από τη βιταμίνη D όταν αυτή παράγεται με φυσικό τρόπο στον οργανισμό.
Το «παράδοξο» των μεσογειακών χωρών

Η ΒΙΤΑΜΙΝΗ D δημιουργείται από τη δράση του ηλιακού φωτός πάνω στο δέρμα και θα ήταν ίσως αναμενόμενο να λείπει από πληθυσμούς που ζουν στις βόρειες χώρες. Πώς είναι όμως δυνατόν να λείπει από τον πληθυσμό ηλιόλουστων χωρών, όπως η Ελλάδα; Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι περίπου το 60% των Ελλήνων άνω των 65 ετών έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης D. Μια παλιότερη ολλανδική έρευνα είχε δείξει ότι οι Έλληνες, οι Ισπανοί και οι Ιταλοί είχαν πολύ λιγότερη βιταμίνη D σε σχέση με τους Νορβηγούς, τους Δανούς, τους Ελβετούς και τους Γάλλους.

Οι πιθανές εξηγήσεις για το φαινόμενο αυτό είναι ότι η σύνθεση της βιταμίνης D εμποδίζεται από τη μελανίνη στο σκούρο δέρμα των μεσογειακών λαών ή από το γεγονός ότι καλυπτόμαστε με ρούχα επειδή φοβόμαστε τον καρκίνο του δέρματος. Σε περυσινή ελληνική μελέτη σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση διαπιστώθηκε ότι 28,6% των γυναικών αυτών εκτίθενται στον ήλιο λιγότερο από 20 λεπτά την ημέρα και κινδυνεύουν στατιστικά περισσότερο από οστεοπορωτικό κάταγμα. Η σύνθεση της βιταμίνης D στο δέρμα εμποδίζεται επίσης από τη χρήση αντηλιακών με πολύ υψηλό δείκτη προστασίας. Η μόλυνση της ατμόσφαιρας στις πόλεις εμποδίζει επίσης την ηλιακή ακτινοβολία να φτάσει στο δέρμα μας. Επιπλέον στις μεσογειακές χώρες δεν καταναλώνουμε τόσο τις λιπαρές τροφές που περιέχουν βιταμίνη D, καθώς το κύριο λίπος της διατροφής μας είναι το ελαιόλαδο, που δεν μας δίνει βιταμίνη D.
Πέντε απλές συμβουλές

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ φροντίζουμε να βρισκόμαστε καθημερινά για 12-15 λεπτά στον ήλιο (όχι τις επικίνδυνες ώρες 11.00-16.00), έχοντας το πρόσωπο και τα χέρια μας εκτεθειμένα και προστατευμένοι από αντηλιακό με χαμηλό δείκτη προστασίας (έως 8).

ΟΣΟ ΠΙΟ σκούρο δέρμα έχουμε, τόσο περισσότερη ώρα πρέπει να μας «βλέπει» ο ήλιος για να παραχθεί η απαραίτητη βιταμίνη D. ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ «πάρουμε» τον ήλιο που χρειαζόμαστε όχι μόνο στην παραλία, αλλά και στη βεράντα ή στον κήπο του σπιτιού μας, στον δρόμο καθώς περπατάμε κ.α. ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ συμπληρώματα βιταμίνης D είναι απαραίτητα κυρίως για όσους πάσχουν από οστεοπόρωση ή έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 65 ετών.

Η ΕΚΘΕΣΗ στην ηλιακή ακτινοβολία είναι πολύ σημαντική και για την καλύτερη λειτουργία ολόκληρου του οργανισμού (βελτιώνεται η διάθεσή μας, βοηθείται η θεραπεία διαφόρων δερματικών νοσημάτων).

πηγή ΤΑ ΝΕΑ online