190.000 μαθητές χρήζουν ψυχολογικής υποστήριξης

Δευτέρα 30 Μαρτίου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Οι μαθησιακές δυσκολίες οδηγούν τα παιδιά στην κατάθλιψη, την παραβατική συμπεριφορά, τα ναρκωτικά και τις απόπειρες αυτοκτονίας

Σε δεκάδες χιλιάδες μετρώνται οι Ελληνες μαθητές, η ψυχική υγεία των οποίων απαιτεί τουλάχιστον επιμελέστατη παρακολούθηση. Σύμφωνα με στοιχεία που φθάνουν στο υπ. Παιδείας από τα κατά τόπους διαγνωστικά κέντρα (ΚΕΔΔΥ), περισσότεροι από 190.000 μαθητές αντιμετωπίζουν κάποιας μορφής ψυχολογικά προβλήματα.
Με βάση τις διαγνώσεις των ΚΕΔΔΥ, το 12 με 15% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού (περίπου 1.600.000 μαθητές) παρουσιάζει αυξημένες μαθησιακές δυσκολίες, που στο 80% των περιπτώσεων, υποκρύπτουν σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα.



Στατιστική
Οι εξετάσεις στρεσάρουν τους μαθητές, καθώς η πίεση για επιτυχία είναι αφόρητη.
Οι εξετάσεις στρεσάρουν τους μαθητές, καθώς η πίεση για επιτυχία είναι αφόρητη.
Οι αριθμοί είναι συγκλονιστικοί, εάν αναλογιστεί κανείς ότι τα παιδιά αυτά, τελικά, πέφτουν στα δίχτυα της κατάθλιψης, της παραβατικής συμπεριφοράς, των ναρκωτικών, αντιμετωπίζουν ακόμη και τον κίνδυνο να οδηγηθούν σε απόπειρα αυτοκτονίας.

Τα στατιστικά στοιχεία καταγράφουν 240.000 μαθητές ηλικίας από 6-17 ετών, με μαθησιακές δυσκολίες. Τα 190.000 περιστατικά δευτερογενώς αναπτύσσουν ψυχασθένειες ήπιας ή εντονότερης μορφής.

Είναι γνωστό άλλωστε ότι μεταξύ του μαθητικού πληθυσμού ήταν και τα 24 Ελληνόπουλα που επιχείρησαν να αυτοκτονήσουν την τελευταία τριετία, δηλώνοντάς το στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με στοιχεία της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και φυσικά αντιμετώπιζαν όλα ποικίλα ψυχολογικά προβλήματα.

Η διάγνωση των προβλημάτων των παιδιών γίνεται σε ποσοστό 10% στο δημοτικό σχολείο, με τη μορφή της διάσπασης της προσοχής, της υπερκινητικότητας και της δυσλεξίας. Στην πορεία, δηλ. στο γυμνάσιο και στο λύκειο, μειώνονται τα περιστατικά μαθησιακών δυσκολιών κι αυξάνονται τα προβλήματα συμπεριφοράς και οι ψυχολογικές στρεβλώσεις.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες των ΚΕΔΔΥ, αλλά και των παιδοψυχιατρικών κέντρων, στα οποία απευθυνθήκαμε, οι μαθητές συνήθως εκδηλώνουν τις βαριάς μορφής ψυχασθένειες, λίγο πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις, όπου η πίεση για πολλούς είναι ασφυκτική. Ηδη στον ελλαδικό χώρο καταγράφονται ετησίως ένα με δύο περιστατικά αυτοκτονιών μαθητών, πριν ή έπειτα από αποτελέσματα εξετάσεων.

Τα διαζύγια
Οι μαθησιακές δυσκολίες, το άγχος των εξετάσεων, τα ναρκωτικά που... παραμονεύουν, η επιθετικότητα και τα προβλήματα της εφηβείας φέρνουν σε απόγνωση τους μαθητές και τους κάνουν να αναζητούν βοήθεια... Από την άλλη, στις μέρες μας, αυξάνονται συνεχώς η εφηβική παραβατικότητα, η σχολική βία, οι ώρες που καθηλώνονται τα παιδιά μπροστά στο κομπιούτερ και την ίδια στιγμή εκτινάσσονται στα ύψη και τα διαζύγια των γονιών, που ασκούν τεράστια ψυχολογική πίεση σε 14χρονα και 15χρονα παιδιά.

Ευρωπαίοι Εφηβοι
Υποφέρουν από άγχος

Δραματική επιβεβαίωση των ελληνικών στοιχείων αποτελεί το αποτέλεσμα διευρωπαϊκής επιστημονικής μελέτης για την ποιότητα ζωής των εφήβων που πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα σε 13 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Τα πανεπιστήμια και άλλοι αρμόδιοι φορείς των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα αξιολόγησαν επί τριετία την ποιότητα ζωής 22.300 Ευρωπαίων εφήβων, μεταξύ αυτών και 1.500 Ελλήνων.

Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι 1 στους 3 Ελληνες μαθητές υποφέρει από άγχος, ενώ αρκετοί από αυτούς παθαίνουν τελικά κατάθλιψη. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται κοντά στο 25%, σε χώρες όπως η Αυστρία, η Ελβετία και η Ολλανδία. Γύρω από τον μέσο όρο κυμαίνονται και τα ποσοστά της Ισπανίας και της Γερμανίας.

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ
Ανύπαρκτο τα σύστημα περίθαλψης

Η απουσία εξειδικευμένων δομών περίθαλψης νεανικών περιστατικών ψυχοπαθολογίας είναι το «νούμερο 1» πρόβλημα, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Παιδιού.

Σε έκθεσή του για την ψυχική υγεία και την περίθαλψη των μαθητών διαπιστώνει:

1. Την έλλειψη δυνατότητας για την ένταξη σε κατάλληλες θεραπευτικές δομές μεγάλου αριθμού παιδιών με ψυχικές διαταραχές.

2. Τη χρονίζουσα και εξαιρετικά προβληματική κατάσταση που επικρατεί στη μονάδα επειγόντων του Παιδοψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής, όπου φιλοξενούνται επ αόριστον έφηβοι με διαφορετικούς τύπους ψυχοπαθολογίας, λόγω έλλειψης των σωστών δομών περίθαλψης.

3. Τη δεινή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι μονάδες ψυχικής υγείας (δημόσιες και ιδιωτικές) που επιχορηγούνται από τον προϋπολογισμό του κράτους, εξαιτίας της μείωσης της επιχορήγησης του 2008 κατά 50% σε σχέση με το 2007.

ΛΕΙΠΟΥΝ ΔΑΣΚΑΛΟΙ
«Στέρεψε» η ειδική αγωγή

Σχολικοί ψυχολόγοι δεν υπάρχουν εντός των σχολείων, ενώ ακόμη και οι δάσκαλοι ειδικής αγωγής που χειρίζονται ανάλογες καταστάσεις, φέτος έγιναν ανάρπαστοι! Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν τον περασμένο Οκτώβρη, όπου προσελήφθησαν ακόμη και τελειόφοιτοι των ΑΕΙ.

Η έλλειψη των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής είναι η δεύτερη που καταγράφεται ύστερα από την περσινή πρωτοφανή έλλειψη δασκάλων για διορισμό.

«Στέρεψαν» οι... λίστες διορισμού των δασκάλων ειδικής αγωγής, με αποτέλεσμα να καταγράφονται αυτή τη στιγμή πανελλαδικώς περίπου 50 κενά.

Τα ίδια στην Κύπρο

* Παρόμοια αποκαλυπτικά στοιχεία για τη ζωή των εφήβων παρουσίασε πρόσφατα έκθεση του κυπριακού υπουργείου Παιδείας, στην οποία καταγράφονται 27 περιστατικά μαθητών που αποπειράθηκαν να αυτοκτονήσουν σε έναν χρόνο! Στην έκθεση αναφέρεται επίσης ότι 3.828 μαθητές παραπέμφθηκαν κατά την περσινή σχολική χρονιά σε εκπαιδευτικούς ψυχολόγους.
* Και οι Κύπριοι μαθητές παρουσίαζαν μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Οι περισσότερες παραπομπές έγιναν από τα δημοτικά και τα γυμνάσια, αρκετές από τα νηπιαγωγεία και λιγότερες από τα λύκεια και τις τεχνικές σχολές.
ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
bibian@pegasus.gr
Πηγή