Με αναπτυξιακές διαταραχές 2 στα 10 Ελληνόπουλα προσχολικής ηλικίας

Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου 2010

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Δύο στα δέκα Ελληνόπουλα προσχολικής ηλικίας, παρουσιάζουν αναπτυξιακές διαταραχές και μαθησιακά προβλήματα, τα οποία είναι αδιάγνωστα, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος για την αντιμετώπισή τους.

Περισσότερα από 9.000 βρέφη και νήπια από όλη την Ελλάδα, ηλικίας από δύο μηνών έως πέντε ετών, συμμετείχαν στο Πανελλαδικό Πρόγραμμα Πρόληψης των Αναπτυξιακών Διαταραχών, με το ανιχνευτικό τεστ Denver, που εκπονεί η Α΄ Πανεπιστημιακή Παιδιατρική Κλινική του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία του Διαδημοτικού Δικτύου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Στόχος του προγράμματος που ξεκίνησε το 2006 και ολοκληρώνεται μέσα στο 2010 είναι η πρόληψη, δηλαδή η αναγνώριση βρεφών και παιδιών προσχολικής ηλικίας, που είναι υποψήφια να εμφανίσουν μαθησιακά προβλήματα και αναπτυξιακές διαταραχές, πριν όμως τις εμφανίσουν. Όπως προέκυψε, ένα ποσοστό 12%-20% των παιδιών προσχολικής ηλικίας στη χώρα μας, παρουσιάζουν αναπτυξιακές διαταραχές.

Το ενδιαφέροντα αυτά στοιχεία παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο ενημερωτικής εκδήλωσης, για την έναρξη του προγράμματος στο Δήμο Αμαρουσίου, από τον Ιωάννη Τσίκουλα, Καθηγητή Παιδιατρικής - Αναπτυξιολογίας Α.Π.Θ, την Ελένη Δουλιανάκη, ιατρό - master instructor DDST II και τον πρόεδρο του Διαδημοτικού Δικτύου Υγείας και Δήμαρχο Αμαρουσίου Γιώργο Πατούλη.

Όπως τόνισε ο κ. Πατούλης, η ανίχνευση και η έγκαιρη διάγνωση πιθανών αναπτυξιακών προβλημάτων, είναι πολύ σημαντική γιατί εξασφαλίζει τη δυνατότητα της πρώιμης θεραπευτικής παρέμβασης με τη μορφή λογοθεραπείας, εργοθεραπείας, φυσιοθεραπείας ή κάποιας άλλης παρέμβασης. ‘'Όταν η διάγνωση γίνει πριν το παιδί πάει στο σχολείο, τότε οι δυνατότητες παρέμβασης και αποκατάστασης του προβλήματος είναι πολύ μεγάλες, διότι η ‘πλαστικότητα’ του παιδικού εγκεφάλου είναι μεγάλη στην προσχολική ηλικία, πράγμα που τον καθιστά ικανό να αλλάζει κάποιες κωδικοποιημένες καταγραφές' κατέληξε ο πρόεδρος του Διαδημοτικού Δικτύου Υγείας.

Ο επιστημονικός επικεφαλής του προγράμματος,Ιωάννης Τσίκουλας, ομότιμος καθηγητής Παιδιατρικής Αναπτυξιολογίας Α.Π.Θ., εξήγησε ότι στον όρο αναπτυξιακές διαταραχές υπόκεινται πολλά σύνδρομα. Εκτός από το σύνδρομο διάσπασης προσοχής, που έχει τη μεγαλύτερη συχνότητα, στις αναπτυξιακές διαταραχές περιλαμβάνονται οι διαταραχές στη βάδιση και στη σύλληψη, οι υποτονίες και οι υπερτονίες, οι συμπεριφορικές διαταραχές, το αυτιστικό φάσμα, τα προβλήματα κοινωνικής συμπεριφοράς, οι διαταραχές ομιλίας, η ψυχοκινητική αργοπορία και πολλά άλλα.

Από την πλευρά της, η Ελένη Δουλιανάκη αναφέρθηκε στο ανιχνευτικό τεστ Denver Developmental Screening Test II (DDST II), που αποτελείται από ερωτήσεις στη μητέρα και στο παιδί, ανάλογα με την ηλικία του. Το τεστ γίνεται από εξειδικευμένο προσωπικό, διαρκεί 15 λεπτά και απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 2 μηνών έως 5 ετών, που μιλούν ελληνικά.

Το τεστ πραγματοποιείται από την ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, για τα βρέφη και τα νήπια του Δήμου Αμαρουσίου, κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού (τηλ. 210 8067888) απογευματινές ώρες και Σαββατοκύριακα, στο κτίριο του Διαδημοτικού Δικτύου Υγείας (Θεμιστοκλέους 3).

Ενδείξεις μαθησιακών διαταραχών στο παιδί

  • αργεί να μιλήσει
  • δυσκολεύεται να βρει τις κατάλληλες λέξεις
  • δυσκολεύεται να μάθει ποιήματα και τραγούδια
  • μπερδεύει τους χρονικούς προσδιορισμούς
  • δείχνει αντικοινωνική συμπεριφορά
  • δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες
  • παρουσιάζει αδεξιότητα
  • έχει πρόβλημα προσανατολισμού στο χώρο.
πηγή