Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ «χαλάει» τον ύπνο

Παρασκευή, 28 Αυγούστου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Άγνοια για τις επιδράσεις της υπερκατανάλωσης αλκοόλ στον ύπνο έχουν πάρα πολλοί ενήλικοι, σύμφωνα με μία νέα δημοσκόπηση, η οποία διεξήχθη στο πλαίσιο εκστρατείας που πραγματοποιεί η βρετανική κυβέρνηση προσπαθώντας να μάθει στους πολίτες να μην πίνουν πολύ.

Σχεδόν οι μισοί απ΄ όσους συμμετείχαν δήλωσαν ότι νιώθουν κουρασμένοι τη μέρα έπειτα από μια... γενναία βραδινή κρασοκατάνυξη, αλλά το 58% δεν είχαν την παραμικρή ιδέα πως αυτό οφειλόταν στο ότι το πολύ ποτό είχε διαταράξει τον ύπνο τους.

Όπως εξηγούν επιστήμονες από το Συμβούλιο Ύπνου της Γηραιάς Αλβιώνας, παρ΄ ότι είναι ευρέως διαδεδομένη η αντίληψη πως το ποτό «φέρνει» ύπνο, αποτελεί έναν από τους μεγάλους ενόχους για ανήσυχες νύχτες. Και αυτό, διότι επεμβαίνει σε ορισμένες χημικές διεργασίες του οργανισμού οι οποίες είναι απαραίτητες για να κοιμόμαστε ήσυχα το βράδυ.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το αλκοόλ εμποδίζει τον εγκέφαλο να παράξει βαζοπρεσίνη, μία χημική ουσία η οποία ρυθμίζει την παραγωγή ούρων από τους νεφρούς. Χωρίς την ουσία αυτή, η παραγωγή τους είναι αυξημένη, γεγονός που εξηγεί γιατί οι πότες αναγκάζονται να τρέχουν συχνά στην τουαλέτα.

Η ανεξέλεγκτη απώλεια υγρών, όμως, μπορεί να προκαλέσει ήπια αφυδάτωση, καθώς και να οδηγήσει στον κλασικό πονοκέφαλο που μοιάζει να χτυπάει από μέσα το κεφάλι όποιου ξυπνάει έπειτα από ένα βραδινό μεθύσι.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το πολύ ποτό διαταράσσει και το επονομαζόμενο στάδιο RΕΜ του ύπνου, κατά το οποίο ο ύπνος είναι πιο βαθύς και έτσι ο οργανισμός ξεκουράζεται περισσότερο.

Η διαταραχή οφείλεται στο ότι έπειτα από το πολύ ποτό, κοιμόμαστε μεν πάρα πολύ γρήγορα, αλλά για να μπούμε στο στάδιο RΕΜ πρέπει πρώτα ο οργανισμός μας να μεταβολίσει το αλκοόλ- και αυτό παίρνει ώρες.

Μπορεί, λοιπόν, οι πότες να έχουν κοιμηθεί πολύ το βράδυ, αλλά όχι όσο βαθιά θα έπρεπε και έτσι, ξυπνούν το πρωί κουρασμένοι. Το να συμβεί αυτό μία φορά δεν συνιστά ιδιαίτερο πρόβλημα, σύμφωνα με τους ειδικούς. Όταν όμως επαναλαμβάνεται, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την υγεία και την ευεξία.

Οι ειδικοί συνιστούν ως όριο ασφαλούς κατανάλωσης για την υγεία, έως 2 ποτά την ημέρα για τις γυναίκες και έως 3 για τους άνδρες. Ένα ποτό ισοδυναμεί με 250 ml μπύρα ή ένα «σφηνάκι» από δυνατό ποτό (λ.χ. βότκα, ουίσκι, τεκίλα) ή 125 ml κρασί.

Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ Ένθετο Υγεία
Επιμέλεια: Ρούλα Τσουλέα