Στερεότυπα στη γυναικεία οδήγηση

Δευτέρα, 31 Αυγούστου 2009

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

Σύμφωνα με νέα έρευνα από αυστραλούς επιστήμονες, η συχνή αναφορά σε "κακές γυναίκες οδηγούς", επηρεάζει την συμπεριφορά τους και αυξάνει την πιθανότητά να έχουν ατυχήματα καθώς αποσυντονίζεται η εστίασή τους.

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, οι γυναίκες που ακούν συχνά για τους "καλύτερους άντρες οδηγούς" έχουν δύο φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να προκαλέσουν ατύχημα σε πεζούς σε σχέση με εκείνες που δεν υποβάλλονται σε ανάλογη διαδικασία. Η Δρ. Courtney von Hippel από τη Σχολή Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Queensland και η ερευνητική της ομάδα δημοσιεύουν τη μελέτη τους στην επιστημονική επιθεώρηση Ανάλυση και Πρόληψη Ατυχημάτων (Accident Analysis and Prevention).

"Όταν οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με αρνητικά, για αυτούς, στερεότυπα φαίνεται να δοκιμάζουν ένα πρόσθετο γνωστικό φορτίο, που μπορεί να μειώσει την απόδοσή τους για έναν στόχο. Μπορεί να υπάρχουν πολλά πράγματα που συμβαίνουν στον περιβάλλοντα χώρο ενώ μια γυναίκα οδηγεί, όπως ένας άντρας οδηγός που εκνευρίζεται με την προσπάθειά της να παρκάρει", λέει η von Hippel. Έχουν υπάρξει εκατοντάδες μελετών για την επίδραση της "στερεότυπης απειλής" δεδομένου ότι η ιδέα συζητήθηκε για πρώτη φορά στην ψυχολογία τη δεκαετία του '90. Αλλά οι περισσότερες έχουν εστιαστεί σε προφορικές και γραπτές δοκιμασίες παρά σε μία εφαρμόσιμη διαδικασία. Η παρούσα μελέτη αναδεικνύει πώς τα στερεότυπα μπορούν να υπονομεύσουν την απόδοση των γυναικών κατά τη διάρκεια μιας μελέτης προσομοίωσης με οδήγηση. Οι ερευνητές μελέτησαν στο δείγμα τους 168 φοιτήτριες του πανεπιστημίου. Οι μισές από τους συμμετέχουσες σε ένα πείραμα έμαθαν ότι η μελέτη θα ερευνούσε γιατί οι άνδρες είναι καλύτεροι οδηγοί από τις γυναίκες και τους ενημέρωσαν πως η προσομοίωση θα εξέταζε τη διαφορά φύλου στις οδηγικές ικανότητες.

Από την άλλη, η ομάδα ελέγχου δεν άκουσε ποτέ κάποια αναφορά στις διαφορές του φύλου αλλά ενημερώθηκε πως η προσομοίωση θα ερευνούσε τις διανοητικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα κατά την οδήγηση. Σχεδόν οι μισές από τους οδηγούς στην ομάδα "στερεότυπης απειλής" χτύπησαν τουλάχιστον έναν πεζό που εμφανίστηκε απροσδόκητα στην προσομοίωση. Ένα άλλο πείραμα χρησιμοποίησε την ίδια οδηγική προσομοίωση για να δείξει ότι οι συμμετέχουσες που αποσπάστηκαν από κάποια πινακίδα είχαν επίσης δύο φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να χτυπήσουν τον αφηρημένο πεζό. "Για λόγους ασφάλειας, ο χειρισμός της στερεότυπης απειλής έπρεπε να είναι αρκετά καλά σχεδιασμένος. Αλλά διαπιστώνεται πως θα άξιζε μια πιό λεπτομερής έρευνα, ίσως μια παρατηρησιακή μελέτη, για να ανακαλύψουμε τι ακριβώς γίνεται", καταλήγει η von Hippel.

(Πηγή sciencenews)