Παιδί και Διατροφή: Πως θα του περιορίσετε τα γλυκά

Κυριακή, 13 Νοεμβρίου 2011

StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook


Αν το παιδί σας λατρεύει τα γλυκά και αναζητεί συνέχεια λιχουδιές με ζάχαρη, γνωρίζετε ήδη το πόσο δύσκολο είναι να περιορίσετε αυτή του την τάση. Συνεχίστε την προσπάθεια, οργανώνοντας την στρατηγική σας και έχοντας κατά νου πως είναι πολύ σημαντικό να το βοηθήσετε να αποβάλει τώρα μια συνήθεια που θα είναι πολύ δύσκολο να αποβάλει αργότερα.





Αφού μελέτησαν με επιμονή το θέμα, επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Πενσυλβανίας κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η τάση των παιδιών για γλυκό μπορεί να είναι θέμα γενετικό. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως οι γονείς δεν πρέπει να δώσουν τη μάχη υπέρ των λαχανικών, συμπληρώνουν οι ίδιοι ερευνητές τονίζοντας πως τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι τα παιδιά που οι γονείς τους επιμένουν στους κανόνες σωστής διατροφής εμφανίζουν σταδιακά μικρότερη εξάρτηση από τους γλυκούς πειρασμούς και στρέφονται τελικά στα λαχανικά και τα φρούτα.


Βασιζόμενοι στην πρόσφατη ανακάλυψη των γονιδίων της γεύσης, οι ερευνητές συνέκριναν τις γευστικές προτιμήσεις μαμάδων και των παιδιών τους, για να βρουν ότι ο γονότυπος TAS2R38 που συνδέεται με την πικρή γεύση μπορεί να είναι υπεύθυνος για την τάση στα γλυκά.


Ωστόσο, ακόμη και στις περιπτώσεις που οι μητέρες και τα μικρά τους έχουν ακριβώς τα ίδια γονίδια γεύσης, η σύγκριση ενηλίκων και ανηλίκων οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η παιδική ηλικία είναι πολύ πιο ευαίσθητη στην πικρή γεύση, ενώ η ευαισθησία αυτή μειώνεται στην ενήλικη ζωή, ειδικά αν ο ενήλικας έχει μεγαλώσει με γονείς που επέμεναν στους κανόνες σωστής διατροφής.




1. Πόσο πολύ είναι το πολύ;


Αφήστε το παιδί να απολαύσει μία γλυκιά λιχουδιά την ημέρα, κατά προτίμηση μετά το μεσημεριανό ή το απόγευμα. Το θέμα είναι να το περιορίσετε σε μικρές, λογικές ποσότητες: μια - δυο καραμέλες, δύο μπισκοτάκια ή ένα παιδικό παγωτό, για παράδειγμα, είναι ιδανική ημερήσια γλυκιά δόση και αν εκείνο επιμένει για περισσότερα, εσείς πρέπει να αρνηθείτε σταθερά και να του εξηγήσετε πως αν πεινάει ακόμα μπορείτε να του φτιάξετε ένα αβγό ή ένα σάντουιτς, όχι όμως και να του δώσετε λίγο ακόμη παγωτό. Στην πραγματικότητα, το αν θα επιτρέψετε στο παιδί να φάει κάτι γλυκό εξαρτάται και από το μενού της ημέρας και κατά πόσο το μικρό σας ανταποκρίθηκε σε αυτό. Αν δηλαδή έφαγε μόλις δυο μπουκιές από το φαΐ του, τότε το επιδόρπιο θα πρέπει να είναι υγιεινό, όπως τα φρέσκα φρούτα. Αν, από την άλλη, έφαγε το φαγητό και τη σαλάτα του, τότε αφήστε το να απολαύσει ένα μπισκότο ή ένα κομμάτι κέικ.


2. Μπορώ να χρησιμοποιήσω τα γλυκά ως σνακ;


Όχι. Η ζάχαρη είναι απλός υδατάνθρακας που καίγεται γρήγορα. Τα παιδιά θα ξαναπεινάσουν και θα ζητήσουν κι άλλο σνακ και πιθανότατα θα ζητήσουν κι άλλο γλυκό σνακ.


3. Τι εικόνα πρέπει να του δώσω για τα γλυκά;


Πάντως όχι ότι πρόκειται για κάτι απαγορευμένο γιατί κάτι τέτοιο θα κάνει το γλυκό πιο... γλυκό. Επίσης είναι μεγάλο λάθος να χρησιμοποιείτε τα γλυκά ως «ανταμοιβή» ή ως τιμωρία γιατί τότε θα τα κάνετε να τα θεωρήσουν ως κάτι ιδιαίτερα σημαντικό. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να τα εντάξετε στη διατροφή τους σε λογική συχνότητα και ποσότητα, αλλά παράλληλα να μιλήσετε στο παιδί για την περιορισμένη διατροφική τους αξία.




4. Πώς μπορώ να χειριστώ την επιμονή του στο σούπερ μάρκετ;


Είναι πολύ δύσκολο να βρεθείτε στο σούπερ μάρκετ με το παιδί και να αποφύγετε εντελώς την αγορά γλυκών πειρασμών. Προσπαθήστε από τη μία να μην βρίσκεστε μπροστά στα ράφια, αν το παιδί είναι νηστικό και αφήστε το να διαλέξει μόνο του ένα μόνο γλυκό, επεμβαίνοντας στις υπόλοιπες επιλογές του προκειμένου να αγοράσετε ό,τι πιο υγιεινό. Αν επιμένει να επιλέξει και δεύτερο γλυκό (μια δεύτερη γκοφρέτα, για παράδειγμα), εξηγήστε του πως μία αγορά αρκεί για σήμερα και πως θα το πάρετε την επόμενη φορά. Γενικά, φροντίστε να περιορίσετε τους πειρασμούς στο σπίτι και να μην έχετε στα ντουλάπια περισσότερα από έναν τύπο μπισκότων ή στο ψυγείο περισσότερες από μία γεύση παγωτού. Φροντίστε όμως παράλληλα να υπάρχουν αρκετές επιλογές από υγιεινά σνακ.


5. Ποιός είναι ο καλύτερος τρόπος να πείσω το μικρό μου ότι δεν κάνει να τρώει συνέχεια γλυκά;


Η διατροφική συμπεριφορά των γονιών είναι καθοριστική. Καθώς ένα παιδί μεγαλώνει έχει την τάση να ακολουθεί τις συνήθειες των γονιών του, οπότε αν σας βλέπει να τρώτε σοκολάτες κάθε απόγευμα, τότε και εκείνο θα κάνει το ίδιο. Αντίστοιχα θα υιοθετήσει τη συνήθεια της «γλυκιάς ημέρας του επταημέρου», αν εσείς τρώτε γλυκό μια φορά την εβδομάδα.


6. Τι να κάνω με τις "έκτακτες" καταστάσεις όπου δεν είμαι παρών;


Ξεκαθαρίστε στις γιαγιάδες, στους παππούδες, στους θείους, στις θείες, στους φίλους ότι δεν πρέπει να προσφέρουν συνέχεια γλυκά στο παιδί για να το ευχαριστήσουν ή να το επιβραβεύσουν. Συζητήστε με το ίδιο το παιδί και εξηγήστε του γιατί δεν πρέπει να αγοράζει γλυκά από το κυλικείο του σχολείου.


7. Με ποιά υγιεινά σνακ μπορώ να ικανοποιήσω την επιθυμία του για γλυκό;


Φρέσκα φρούτα, όπως οι μπανάνες που αρέσουν συνήθως στα παιδιά, ή τα αχλάδια και τα μήλα είναι εξαιρετική εναλλακτική λύση. Το γιαούρτι, επίσης, ειδικά αν το αγοράζετε πλήρες φρέσκο και το αναμιγνύετε με ένα κουταλάκι μαρμελάδα, με μέλι ή κομμάτια ξηρών ή φρέσκων φρούτων. Φτιάξτε του στο μπλέντερ μιλκ σέικ χτυπώντας μαζί φρέσκο γάλα ή γιαούρτι και κάποιο από τα φρούτα που του αρέσουν. Μια καλή ιδέα είναι να κόψετε μια λεπτή φέτα ψωμί ολικής αλέσεως, να το αλείψετε με βούτυρο και αφού το πασπαλίσετε με κανέλα και ζάχαρη να το ψήσετε για λίγο στο γκριλ. Επίσης, το δημητριακά με γάλα και μαύρη ζάχαρη ή μέλι.

Πηγή

1 σχόλια:

Γιώργο καλησπέρα και καλώς σε βρήκα.